måndag 12 mars 2012

Träningstankar

Förra veckan blev de 7 h träning fördelat på bikramyoga, löpning (veckans skräll!), styrketräning, intervallträning på crosstrainer och beachvolley. Jag tränade fem av veckans sju dagar och körde dubbelpass i söndags. Mitt kortaste pass var 40 minuter och mitt längsta var drygt 100 minuter. Summerar en bra vecka!


Den här veckan tänker jag träna ...
  • Måndag: Bikramyoga på duCalme. 90 minuter.
  • Tisdag: Functional Moves på Sportlife med Sara. 60 (?) minuter.
  • Onsdag: Vila
  • Torsdag: HIT. Friskis variant på crossfit. 60 minuter. Om jag får en plats. Annars blir det styrketräning + intervaller.
  • Fredag: Lunchträning med bodyrock.tv eller ska jag våga springa igen?
  • Lördag: Vila
  • Söndag: Crossfit 60 minuter och beachvolley 90 minuter.
Ungefär 7 h träning igen alltså. Om jag känner mig frisk, pigg, utvilad och så vidare. Sen måste jag börja lägga in fler långpass in för Svalbard skimarathon. Helgen veckan efter hoppas jag på cykling (sopa bort sanden!) och/eller långpass med stavarna.

Jag känner mig faktiskt lite träningssplittrad just nu, det gör jag i och för sig ofta. Det är mycket som är roligt och det är mycket jag vill bara bra på. Tyvärr är det omöjligt att utvecklas som beachsspelare, bli en rörlig yogi, bygga synliga muskler, skapa starka muskler som stadgar upp skoliosen och bli bra på att cykla långt på samma gång. Men fick jag välja skulle jag vilja vara bra på alla de sakerna. Och just det - jag har en skidtävling framför mig också.  Just nu är jag nog halvbra på allt men jag har i alla fall roligt under tiden. Roligt ja...

Ibland kan jag känna att jag bara tränar planlöst* en hel massa och eftersom det är så splittrad träning märks jobbet jag lägger ner på varje enskild grej inte så mycket. Nu tränar jag ju i första hand för att det är roligt och för att jag mår så bra av det - men med tanke på hur mycket tid jag lägger ner på det vore det kul om det märktes mer, och syntes mer! Jag är ju förhållandevis stark, snabb, uthållig och frisk som ett resultat av hur jag lever. Och det är klart, jag får rätt ofta höra att jag ser "atletisk" ut. (Vilket jag tycker är hysteriskt lustigt och kanske snarare hänger ihop med gener än med träning). Men jag tycker att det vore kul om det syntes mer på utsidan också, lite cred för vad man faktiskt sliter med! Ytlighetspoängen ramlar väl in nu men låt dem göra det då. If you've got it, show it.

Men jag vill ju inte främst träna för att det ska synas, det verkar inte ett dugg roligt. Jag skulle helst "bara" vilja att det syntes mer också - som en välförtjänt extra bonus. Men faktum kvarstår, det är roligt som är min drivkraft. Syns det? Och eftersom det ska vara kul under tiden verkar det inte som att jag ska prioritera bort något framför något annat utan bara göra just det jag vill göra. Jag har ju redan konstaterat att det är och ska vara roligt att vara jag!

*Såå himla planlöst är det inte, det finns en tanke med olika veckor och olika perioder men det är ändå en känsla jag har ibland

Inga kommentarer: