måndag 19 mars 2012

Dagens lunch: morotssoppa och proteinbröd

Morotssoppa med citronkräm
  • 1 hackad gul lök
  • 2 hackade vitlöksklyftor
  • 3-4 tsk färsk riven ingefära
  • 600 g morötter skurna i skivor
  • 7 dl vatten
  • 1 msk lantbuljong (alt 1 buljongtärning) Jag använder Renée Voltaires grönsaksbuljong. Kolla innehållsförteckningen på vanliga buljongtärningar ...
  • Salt och peppar
Krämen
Turkisk yoghurt
Finrivet skal från en citron

Fräs löken i smör i en stor kastrull ett par minuter. Lägg i ingefära och vitlök. Häll i morotsskivor och låt fräsa med ett par minuter. Häll på vatten och buljong. Sänk värmen och låt det puttra tills morötterna har mjuknat. Tar ca 15 minuter beroende på hur stora bitar du skurit morötterna i. Mixa morotssoppan. Salta och peppra. Smaka ev av med lite mer ingefära. Ringla citronkrämen över soppan.

Proteinbröd kallat "Smörkkare (5-6 st)" Jag fick tre bröd. Gör tydligen väldigt stora mackor ...
  • 2 ägg
  • 125 g Kesella
  • 0,5 dl mandelmjöl
  • 1/4 tsk salt
  • 1 msk fiberhusk
  • ½ tsk bakpulver
  • 1 msk linfrön
  • 2 msk solrosfrön
Blanda alla ingredienser och klicka ut på bakplåtspapper på het plåt. Grädda i 15 min i 200 grader. Jag tyckte de såg lite bleka ut mot slutet och flyttade dem högre upp i några minuter. Kanske för att de var lite stora - men jag tycker de är lagom!

Tips och recept från Ulrika och Sofie!
 
Tjuvstartade på en macka med bregott och ost igår kväll. Gott och mättande! Särskilt när man redan har ätit middag och efterrätt ...

1 kommentar:

Jojohanna sa...

Varma morötter har aldrig varit min grej, ända sedan barnsben faktiskt. Men brödet verkade ju mumsigt värre, och jag tror minsann jag har alla ingredienser hemma...