tisdag 20 mars 2012

Nästäppt + kissnödig + yoga = lite fail ...

Släpade iväg mig och tröttheten till Annextet Rörelse & Ro för 80 minuter yoga tidigare ikväll. Jag var faktiskt mätt - äntligen - men ville inte riskera något utan svängde in på Blueberry och köpte en smoothie på vägen. Det höll!

I dag yogade vi i den stora salen och förutom det gröna plastgolvet får även den här salen godkänt som yogasal. Pia som ledde klassen var en glad och bendy yogi och väldigt förutsättningslöst satte jag mig i utkanten av halvcirkeln runt henne. På Friskis gillar man verkligen cirklar! Till och med när man yogar alltså. Vi började med att andas och typ meditera. Hoppsan det här var ju lugnt och stillsamt tänkte jag (kom ihåg att jag i vanliga fall bara bikramyogar ...) men tänkte att det var ganska skönt efter en manisk jäkla jobbdag. En tjej kom inspringande (ja hon sprang) en stund för sent och började rassla med sina prylar precis bredvid mig, mycket irriterande. Men minuterna gick och jag började bli uttråkad. Det värsta av allt - jag var fruktansvärt kissnödig! Så otroligt otajmat. 80 minuter to go liksom.

Sen följde flera klassiska yogapositioner, solhälsningar och hundar och olika sorters krigare. Kände också igen en position från yinyogan, den sovande svanen. (Sleeping swan hette den i alla fall i Thailand - har lite svårt att ta mig själv på allvar när jag skriver om sovande svanar ...) Hela tiden var jag fruktansvärt nästäppt. Obeskrivligt jobbigt när man bara andas genom näsan kan jag meddela. Och nej, det funkar inte att fuska och andas genom munnen. Så mycket yogi är även jag att jag inte tycker att det funkar. Allting blev extremt jobbigt när man inte får ordentligt med luft! Och då var ändå inte den här klassen så himla fysisk. Det var väl ibland i hundarna och vissa plankor och sådär. Jag kan ha sådana här dagar när pollensäsongen sätter igång och jag tror att det är därför jag har varit så trött också.

Så jag kämpade på där upp och ner som en hund med igentäpt näsa och väldigt kissnödig. Ändå var hundarna rätt sköna också. Klar hatkärlek på dem! Och de går som sagt mycket bättre än för nåt år sedan. Hälarna var i golvet och jag har en helt annan rörlighet i skulderpartiet. De är säkert inte skitsnygga men känslan är bra och jag går på känsla!

Jag hade önskat lite mer precisa instruktioner under klassen dock. Hur ska det kännas och var? Varför gör vi det här och så vidare. På bikramklasserna får man betydligt mer coachning! Avslutade med en shoulder stand med hjärtat i halsgropen - jag är jäkligt rädd om min rygg och jag var mest uppe och vände. Efter vad som kändes som en evighet var det i alla fall äntligen dags för vila. Jag rusade ut och in på toaletten. Förlåt Pia, jag hade gärna vilat, men jag behövde verkligen kissa. Och andas med öppen mun. Gud vad jag fattar alla stackars astmatiker nu! Musklerna behöver syre ja tack. Och även hjärnan. Fy fy fy.

Nu är jag i alla fall mycket piggare än igår kväll. Har stoppat i mig quesadillas med massor av olika sorters ost och smarriga grejer och en bit morotskaka från Blueberry. Rätt äcklig. Deras muffins är godare!

Jag är inte helt peppad på den här formen av yoga men har ändå anmält mig till nästa vecka. Då är det ju Marianne och jag tänkte gå på toa innan och hoppas slippa vara nästäppt. Måste ge det en chans till med bättre förutsättningar. Men bikram och yin kommer kanske ändå ligga mig varmast om hjärtat...

3 kommentarer:

Lisa sa...

Vilket bra citat! (Hej förresten, hittade hit via Snorkkis) :)

Em sa...

Ja, det här med inverterade positioner... Jag vågar bara när jag har instruktörer bredvid mig som jag litar på (Eva på Yogayama har fått mig dit, Katha på Friskis), i övrigt är det min akilleshäl.

Snabbare, starkare, snyggare sa...

Va? Får man inte andas genom munnen på yoga? Det visste jag inte ;) Måste tänka på hur jag gör nästa gång jag yogar :)