tisdag 6 mars 2012

Kickstart med intervaller

Den här veckan inleds med massor av trevliga grejer, typ födelsedagsmiddagar*, tapashäng med Katt och fler middagar på det. Mina vanliga träningsrutiner får såklart stå åt sidan men givetvis rycker det i träningsivern direkt. Sånt går att lösa.

I morse klev jag upp klockan 06 och mötte en alldeles strålande morgon utanför för fönstret. Av någon outgrundlig anledning har jag börjat få mycket lättare att kliva upp tidigt vilket mottages tacksamt. (Vårt samhälle har ju nämligen bestämt att det är morgonstilen som gäller...) Visst hjälper min "solklocka" och bara faktumet att morgnarna är ljusa nu men det verkar ändå ha hänt något med min egen klocka. Jag är fortfarande en kvällsmänniska och ställer enkelt om dygnet om jag får möjlighet men den här helgen har jag till exempel varit uppe kl sju varje morgon och redo för skidbacken i god tid.

I alla fall. Jag laddade med en god smoothie fullproppad med frukt, bär och olika superfoods, fett, protein och kolhydrater innan jag drog på mig träningskläder och skuttade ner till gymmet. Det är ju för jäkla synd att löpning inte funkar för självklart hade jag sprungit mina intervaller i Karlbergsparken då! Men jag grämer mig inte allt för mycket eftersom jag får så mycket utomhustid ändå. Istället "sprang" jag 4X4 minuters intervaller a la Marit Björgen på crosstrainer.

Det blev 10 min uppvärmning följt av de fyra intervallerna. Använde första minuten till att komma upp i rätt puls - ungefär 86% av maxpuls och höll sedan de tempot. De sista 30 sekunderna ökade jag upp till 90% ungefär. Jag vilade aktivt (lugn jogg) ca 1,5 minut mellan varje intervall. Med nedvarvning tog det 35 minuter. Klart tufft pass på morgonen och det var tur att jag var så pass igång ändå! I första intervallen tyckte jag att det var svårt att driva upp pulsen, men sen så.

Nu behöver jag nya intervallutmaningar känner jag. Nån som har förslag på kul (alltså grisjobbiga) intervaller? Hit me! Jag måste klämma in långpass i vår också inför skidmaraton på Svalbard och cykellopp runt Siljan. På beachplanen vill man vara både explosiv och uthållig!

Skidåkning i Grövelsjön på nyår. Nästa gång blir i Funäsdalen i påsk och sen väntar Svalbard skimarathon!
I mål efter 30 mil! Vätterrundan 2011. Ser ju oförskämt pigg ut? Bredvid i svart hjälm står Maja. Nästa lopp blir Siljan runt. Bekväma 12 mil! Tänker cykla snabbt.
BeachCamp på Öland. Jag med min grymt snabba försvarsspelare Anneli!

* Åt middag med familjen på B.A.R - en av Stockholms godaste restauranger. Maten är ljuvlig, servicen bra och lokalen mysig. Bara massor av gilla. De har fantastisk fisk och kött och även tillbehören får det att smälta i munnen på mig. Du väljer ut din fisk eller din köttbit från saludisken och plockar ihop de tillbehör som du vill ha. Du kan äta utifrån vilket synsätt som helst (typ Paleo, LCHF eller "pure") och oavsett är det skitgott. Bra va! Jag åt lamm med risotto och parmesan, harricot vertes och paprika- och avokadosallad. Tårta och champagne firade vi med hemma efteråt. Och så fick jag pakeeet!

8 kommentarer:

Jonas sa...

Lämplig uppvärmning och sen 15*2'/1'. Det kan bli precis hur grisjobbigt du vill.

För övrigt tror jag att du börjar bli gammal, det är nog därför det är enklare att gå upp... ;)

Erika sa...

Jag tror du har helt rätt i det ...

Men vad menar du 15 st 2-minut eller 15 st 1-minut? Herreguuuuuu...

Jonas sa...

15 st 2min med 1min vila mellan varje. Dvs vilan blir hälften av arbetstiden (det blir ju bara 14 vilor om man går direkt på nedvarvningen, men du fattar grejen..).

Jag kör ståvila för det tar för lång tid att klicka ner/upp farten på löpbandet för att det ska va värt, men det gör man ju såklart som man själv vill. Det är väl svårare att hoppa av crosstrainern antar jag. :)

Erika sa...

My god. Men jag ska testa.

Snabbare, starkare, snyggare sa...

Ett annat tips är att köra intervall"stegar", dvs 5-4-3-2-1 min jobb och däremellan vila halva den tidigare intervallens tid, dvs 2,5-2-1,5-1-0,5 min vila. Sen kan man köra valfritt antal set av stegen :)

Erika sa...

Ja, det påminner lite om det jag kallar pyramider. Brukar köra 1,2,3,4,4,3,2,1 och vila så mkt som behövs för att pulsen ska gå ner. Men jag brukar bara köra ett varv :P

Uppochhoppa sa...

Fyraminutersintervaller. En minuts vila. Go hard and then go home and die.

Erika sa...

Men det var ju som det jag gjorde :) Men jag gillar "keep it simple" grejen!