fredag 27 januari 2012

Vad är yoga?

Just nu pågår flera "30 dagars-utmaningar" i olika bloggar. Alltså yoga varje dag i 30 dagar. Det låter som en väldigt sund utmaning i mina ögon och anledningen till att jag inte har hoppat på är framför allt att jag inte riktigt vetat vad jag skulle göra varje dag i 30 dagar? Sen skulle det ta en massa tid har jag föreställt mig vilket i och för sig kanske skulle funka om jag bytte ut mina morgonpromenader mot yoga. Men att behöva åka tunnelbana. Njaaaa ... Men den stora frågan är ändå: Vad är yoga?

När jag läser om de olika 30 dagars-utmaningarna tänker jag mig att man kör ett regelrätt yogapass a 30 min, minst, typ. Det kan vara bikram (om man startat torktumlare och hårtork och stänger badrumsdörren typ), yin, hatha eller någon annan form av yoga på vardagsrumsgolvet (eller badrumsgolvet då). De här passen hittar man på nätet förslagsvis. Därav att det ändå kännts rätt tidsödande. Men sen när jag läser om folks yogande tänker jag för mig själv att är inte det är bara lite vanlig avslappning och stretch då typ? Armarna ovanför huvudet och lite annat skönt på morgonen eller kvällen? Hur definierar man yoga egentligen? Duger det om man gör en övning som finns "på riktigt" och har ett yoganamn på sanskrit? Kan man göra bikramövningar i ett kallt rum och kalla det bikramyoga för att det är samma övningar?

I SportySpice's blogg läser jag en bra definition av yoga.  Yoga practice, not yoga perfect. Det är alltså inte frågan om att försöka uppnå en perfekt pose, att pressa sig till den yttersta gränsen, att jämföra sig själv med någon annan eller ens med sig själv (din morgonkropp är inte den samma som din kvällskropp, din torsdagskropp skiljer sig från din fredagskropp, din vinterkropp är helt annorlunda än din sommarskropp). Yoga är ingen tävling, det är ingen uppvisningssport och det är inte en muskelkamp där du får en guldstjärna i slutet.
 
Asanas (de fysiska poserna) är faktiskt bara en liten, liten del av yoga. Men här i väst har vi gjort det till det enda som räknas. Men står du i en pose och tänker på vad du ska äta till middag, på din kollega som sa något taskigt till dig, på räkningarna du måste betala när du kommer hem eller hur jävla-skit-förbannat-jobbig den är posen är – ja då är det inte yoga du håller på med. Du kanske stärker dina muskler eller stretchar. Men yoga är det inte.

Yoga handlar om att vara 100 procent här och nu. Att använda sig av sin andning, röra sig med andetagen som guide, vara närvarande, medveten och uppmärksam på känslan i kroppen och på dina tankar. Men detta är ingenting som bara kommer av sig självt, det krävs övning och regelbundenhet. 


Och jag inser att jag egentligen redan tänkt på allt det här som definitionen av yoga. Kanske skulle man hoppa på den där yoga i 30 dagar-grejen och räkna några favoritövningar från yogan som man lyckas göra helt närvarande och utan tankar på något annat som yoga. Så funderade jag tidigare i dag och såg framför mig ganska mysiga morgnar med tända ljus, pälsboll och lite yoga.

Som pricken över i föll mina ögon på en bok om yoga på Ica Lindhagen (!) ikväll efter jobbet. Endast 39 kronor. Jag var ganska skeptisk men började bläddra i den och upptäckte att den var full av inspiration för en ny yogi! Dels kan man läsa om vad yoga är och fördelarna med den. Den går igenom olika sätt att andas och vara mentalt närvarande, positioner att vila i och förstås många andra "jobbigare" positioner. Enligt boken ska ett balanserat yogapass (som man t ex kör ensam hemma) innehålla en framåtböjning, en sidoböjning, en bakåtböjning, en vridning, en balanserande position en upp och nervänd position och en avslutande och avslappnande del. Har man lite tid är det bättre att göra några få övningar i lugn och ro än att rusa igenom flera.


Här är en ganska rolig film om yoga som många yogisar säkert kan känna igen sig i! Också från SportySpice-bloggen.


Vad är yoga för dig?

5 kommentarer:

Snabbare, starkare, snyggare sa...

Så tänker jag! Min "yoga" är som n lång och lugn stretch, där jag försöker tömma huvudet så gott det går :)

Malin sa...

Åh, jag hade en period när jag försökte Yoga hemma men just eftersom det lätt blir så ofokuserat så tyckte jag inte att det fungerade...

Däremot SKULLE jag må bra av stretchning varje dag så på så sätt kanske jag borde köra nån egen variant av denna också. Vet bara inte riktigt vilka övningar jag skulle slänga in etc.

Annars får jag se mina cykelturer till jobbet som yoga i sig, mental avslappning blir det i alla fall... ;)

Erika sa...

Jag tror inte de där cykelturerna är så dumma faktiskt! Ibland när folk pratar om att kunna slappna av och vara i nuet tänker jag på mina hästar och ridning. På hästryggen är jag alltid närvarande, alltid. Inget problem kan komma åt mig. Galet eg. Det har liksom alltid varit så, varje dag. Och jag kan få en liknande känsla på cykeln!

Träningsglädje sa...

sett till huvudrensning är löpning min yoga men jag tycker hemmayoga gör kroppen skönt mosig. däremot får jag bättre mental yogastämning på ett pass på studio. när jag är hemma måste jag släcka ner och greja så att jag inte påminns om att jag är hemma...

Erika sa...

Ja jag måste också släcka å greja, tända ljus å hålla på. Gärna dammsuga innan också. Det är lite svårt hemma jämfört med i studio helt klart!