fredag 20 januari 2012

Räknas inte tjejer och kvinnor till "folket"?

Tycker alla ska gå in och läsa det här inlägget. Där finns länkar till andra bra inlägg.

Jerringpriset var inte rättvist menar många. Varför? För att man lyckats mobilisera unga hästfanatiker till att rösta istället för att det svenska folket fick igenom vad de faktiskt tyckte var en värdig vinnare typ.

"Menar de som säger att det här har gjort att Jerringpriset nu inte är folkets pris, att tjejer och kvinnor inte ingår i folket? Inte kan representera folket? Inte ens när vi är flest? Varför hörde vi då inget liknande om de säkert väldigt många killar och män som röstade på Zlatan Ibrahimovic det år han fick Jerringpriset? Ingen kan väl mena att killar och män med fotbollsintresse representerar svenska folket bättre än tjejer och kvinnor med hästintresse?

Jo, jag tror att det är just vad de menar."

Vissa tycker inte ens att ridning är en idrott. Jag tror aldrig de har ridit. Det behövs coremuskler och benstyrka för att segla över höga hinder i alla fall. Och svettransporterande material. 


Nu

Min bästa vän

4 kommentarer:

Karin sa...

Jag blir galen på sånt här. Allt som tolkas som typiskt kvinnligt är inte på riktigt. Och så ska det såklart problematiseras och diskuteras och nedvärderas så fort manlig norm inte hamnar i centrum.
Pinsamt.

Marliina sa...

Vad fin hoppbilden med Robin är! Fina minnen även hos mig. Stor kram!

Erika sa...

Härligt att du också har fina minnen! Gör mig jätteglad! Massor av bamsekramar

Löpning & Livet sa...

Ja man blir så fruktansvärt trött. Roligt att det finns så många hästtjejer bland träningsbloggarna! Själv drömmer jag om att såsmåningom kunna ta upp ridningen igen.