fredag 6 januari 2012

Sockerrapport

Hade tänkt blogga igår om hur himla enkla mina första sockerfria dagar hade varit. Och det har väl egentligen inte varit knepigt i dag heller förutom i typ en timma. Men framför allt var det tråkigt i dag. Det är det tråkiga som är den största grejen - precis som MissAgda skrev i en kommentar till mitt sockerinlägg. Det är som snudd på osocialt att inte äta socker. Jag dricker ju inte ens kaffe.

Sockersug som inte stillas?
Suget började sent på eftermiddagen. Jag hade ätit frukost och lunch som vanligt och var lite halvseg och helgtrött. Hade haft min första sovmorgon på veckor (!) och inte gjort många knop, en promenad och lite hemmafix, och skulle iväg på bio. Suget bara tilltog och jag väntade på att det skulle ge upp. Hemma hos mig finns sällan nåt socker så det var som vanligt. Men i normala fall hade jag styrt upp saker till filmen istället. Timman innan jag skulle iväg gick och nu insåg jag att jag inte ens skulle äta biogodis. Jag äter i och för sig rätt sällan godis men på bio brukar det bli en chokladboll eller en chailatte. I dag fick det bli kombinerat fika och mellis innan en sen middag: en banan och en mango- och kokossmoothie. Det kändes rätt komiskt med banan på bio. I vanliga fall hade jag köpt nån godisbit, typ choklad, om det nu var det jag ville ha. Men banan var bra. Sötsuget släppte och inte kändes det så tråkigt heller när jag väl fikat färdigt. Det var bara hela grejen innan. Jag tror det handlar väldigt mycket om vanor och vanan av att göra rätt val. Om man ska hårddra. Jag gör ju per automatik nästan alltid bra val, det är så jag lever, men fikat går ibland på nästan samma automatik. Jag är inte van vid att stanna upp och fundera - eftersom det så sällan egentligen behövs.

Jag var på bio med familjen och mamma åt lite choklad, lillebrors tjej popcorn och jag - banan. Den tanken jag brottades mest med var faktiskt det jag tror att alla andra kommer säga under januari. "Men varför håller jag på såhär? Jag tränar ju mycket. Jag är inte tjock. Jag kan ju äta godis." Men så blev jag bara irriterad på mig själv. "Nu har du ju bestämt dig för att inte äta socker på en månad för att testa hur det är. Det är ju ingen idé om du ska fuska på den fjärde dagen!" Sen köpte jag smoothien. Och så fick jag i mig lite nyttigheter istället för bara skräp.

Sakerna jag skulle undvika då. Jo ikväll blev det pasta (med tomatsås och olika grönsaker). Återigen det där sociala. Restaurangmat är ju sällan särskilt nyttigt men pasta står bara på undvikalistan så lite pasta och grejer kommer det ju att bli framöver.

Jag och Helen har diskuterat om honung är ok. Jag tycker att det är det. Att ringla ovanpå lite turkisk yoghurt med nötter. Men jag kommer nog testa Blueberry's Sweet Freedom och se om det kan va nåt! Äkta lönnsirap ska tydligen annars vara en riktig bra grej. The real stuff alltså.


Visste du förresten att sötsug och törst ofta blandas ihop? Nästa gång du är sugen på godis, drick ett glas vatten. Det låter tokigt, jag vet. Men helt galet är det inte!

3 kommentarer:

Jessica sa...

Blueberrys är fantastisk att ha i te, men jag vet inte hur det är i jämförelse med honung på yoghurt. Du kommer iaf inte behöva alls lika mycket, det är klart sötare :)

Ullis sa...

Då ska jag passa på att ladda upp flera flaskor med vatten inför fredagens biobesök ;) Hittills har min sockerfria månad gått över förväntningarna bra och det trots att det funnits choklad framme på bordet vid flera tillfällen. Bio känns däremot som en värre frestelse men det är väll bara att komma över vanan av godis och njuta av lite nötter istället.

Helena sa...

Åh, jag känner igen det där. Tristessen över att inte få äta det man vill...och jag upplever också att det är det absolut värsta. Har svarat på din "försiktiga fråga" inne hos mig förresten... ;)