fredag 20 januari 2012

Tröga intervaller

Bikramyoga och styrka tidigare i veckan, ja förutom curlingen då, så nu var det dags för lite intervaller. Hade två vilodagar i ryggen (en kiropraktordag och en kickoff) och hade inte lust med en tredje. Hade nog passat bättre att ligga och tugga på lite lagom och köra att distanspass - jag är trots allt ruggigt trött efter den här veckan - men träningen skulle stoppas in på lunchen så för lite tid. Var på kontoret kl 07 och preppade ett frukostmöte i högklackat. Såg fram emot att hoppa i löpartightsen lite senare men som på så många andra luncher var jag inte helt laddad att skumpa iväg med väskan till Friskis och trängas med folk när det väl var dags. Men jag tänkte inte ha släpat med mig alla grejer i onödan. Så sagt och gjort.




Citys två enda crosstrainers var givetvis upptagna när jag kom och personerna såg ut som att de skulle hålla på ett tag så jag tog en roddmaskin istället. Har faktiskt funderat på att köra intervaller på dem nån gång. Men jag föredrar att välja när själv ... Har man rätt teknik använder man både ben, mage, rygg och ja armar i en roddmaskin. Men man ska absolut inte bara dra. Ändå kände jag direkt att mina axlar fortfarande var trötta. Magen fick jag strålande kontakt med och det gillade jag! Men det var lite svårt att få upp pulsen tyckte jag utan att bli svinigt trött i axlar och rygg. Och jag ville ju framför allt köra kondition i dag. Jag hade värmt upp och kört mina två först intervaller i en pyramid när en crosstrainer plötsligt blir ledig. Jag kastar mig av för att köra min första treminutare på crosstrainer istället. Men jag hade nog behövt ge kroppen några minuter på den nya maskinen innan jag körde igång för jag fick mjölksyra direkt. Och den där mjölksyran gick aldrig riktigt att vrida ur sen. Fruktansvärt irriterande. Jag körde pliktskyldigt resten av intervallerna (fyra, fyra, tre, två och en minut) men det var inget riktigt tryck i kroppen i dag. Och det är inte ett dugg konstigt med tanke på dagsform. Jag var glad att jag inte hade bestämt mig för att köra intervallerna enligt "Jävligt jobbig löpning" i dag (1, 2, 4, 6, 4, 2, 4, 6, 4, 2, 1 minut). Insåg att det skulle ta för lång tid av en lunch. Det ska jag göra på nån helg när jag är pigg och laddad däremot. Dagens pass går sammanfattningsvis inte till historien som dagens bästa men nu är det gjort!

Jag gillar inte riktigt Citys gym heller. Lindhagen känns som ett lyxgym i jämförelse! Nytt (och ljust) och fräscht, bra utbud av chinsräcken, bulgarian bags, gummisnoddar, fria vikter, skivstänger, konditionsmaskiner och så en bra utsikt och fräscha omklädningsrum. City är ganska slitet och rörigt, rätt sunkiga omklädningsrum och duschar och inte så mycket att köra kondition på förutom löpband (fast hälften får man bara använda i 10 min max). Glad att det inte är mitt hemmagym och snart kanske lunchträningen ryker ...

Och som vanligt är maten lika viktig som träningen i min värld. Jag svängde förbi Blueberry på vägen tillbaka till jobbet och har ätit soppa med morot, butternutpumpa, lök, vitlök, ingefära, chili, spiskummin, grönsaksfond, röda linser och vit quinoa. Fredagslyxade ocskå med en fruit salad. Smoothie gjord på apelsin, ananas, mango, äpple, röda druvor, citron, lönnsirap. Känner mig helt klart boostad nu.

Inga kommentarer: