fredag 11 maj 2012

Det här med att blogga

Hur skriver ni era blogginlägg? Vet ni innan ni ska skriva exakt hur inlägget ska se ut? Vet ni mest bara vad inlägget ska handla om och sen blir det som det blir? Är det olika från gång till gång? Kan ni komma på en bra idé och direkt behöva kasta er ner över ett tangentbord och skriva ner det eller i alla fall stolpa ner kom ihåg-punkter?

Jag har en riktig skrivskalle och skriver väldigt ofta i huvudet, inte bara till bloggen utan till allt möjligt. Därför har jag oftast skrivit mina inlägg i huvudet innan jag "laddar över" dem till bloggen. Många som inte bloggar frågar hur jag hinner med? Självklart tar det tid att blogga. Att blogga innebär ju förutom att skriva inlägg både att ta bilder och kanske redigera dem och att läsa och kommentera andra bloggar, nätverka. Men just själva skrivbiten går ganska fort för mig.

Snorkkis skriver om det där fenomenet som alla som bloggar (eller som skriver över huvud taget) ibland konfronteras med. Skrivkramp, skrivtorka, kortslutning, allmän tomhet eller vad man vill kalla det. Man har helt enkelt ingenting att skriva. Ibland på ganska lång tid. Eller så tror man kanske att man har det men när man väl ska börja skriva så blir det inget av det. I alla fall inget som man kan klicka "publicera" efter att man har skrivit klart. Jag skriver mycket i jobbet och då kan den där skrivkrampen verkligen framkalla ångest även om en bra skribent är ganska bra på att lösa sånt där. Skrivande är inte så kreativt som man kanske kan tro. Det handlar mycket om struktur och disciplin - blandat med lite talang helst. Då går det i alla fall lättare. Bloggen är mer tacksam och har jag inget att skriva gör det egentligen inget mer än att det är trist! En blogg lever ju på att den uppdateras.

Men apropå det jag skrev först så avslöjar Snorkkis att hon också skriver sina blogginlägg i huvudet innan de hamnar på bloggen. Dom blir ofta klara ute i löpspåret och sen är det bara att tanka över till datorn. Jag gör precis likadant. Men tydligen är det bättre för prestationen att tänka så lite som möjligt på annat när man springer. Jag gissar att det gäller vilken träning som helst men just löpning och cykling är ju så bra "tanketräningsformer". Längdskidor också. Jag har väldigt svårt för att inte skriva även när jag inte sitter med en penna i handen, läs vid ett tangentbord. Det funkar ju inte under ett träningspass men ofta kommer jag på saker som jag måste få kasta mig ner och skriva.

Hur skriver ni till era bloggar?



4 kommentarer:

Träningsglädje sa...

vissa inlägg skriver jag i huvudet. andra liksom bara kommer. jag har faktiskt aldrig haft bloggkramp. snarare måste jag hålla tillbaka så att det liksom inte blir för många inlägg...

Erika sa...

Det är sant! Ibland har jag också så! Det är då man får tidsinställa hihi

Malin sa...

Jag bloggar ju så oregelbundet men ibland kommer jag på något som jag vill skriva om men "inte just nu" och då kan det bli en liten minnesanteckning.

Och känner igen fenomenet att blogginläggen ibland utvecklas åt ett helt annat håll än det var tänkt från början....

Malin sa...

Jag bloggar ju så oregelbundet men ibland kommer jag på något som jag vill skriva om men "inte just nu" och då kan det bli en liten minnesanteckning.

Och känner igen fenomenet att blogginläggen ibland utvecklas åt ett helt annat håll än det var tänkt från början....