torsdag 24 maj 2012

Brasseträning

Just nu är det fullt ös på beachplanen och det här är nog för tillfället mer en beachblogg än en generell träningsblogg. Det är nämligen över 20 grader varmt ute, ljumma vindar och ljust till kl 22! Det är helt enkelt prime time för min älsklingssport.

Igår kväll hade vi, jag, Sara, Jenny och Hanna, vår första i raden av brasseträningar. Brasse som i tränare från Brasilien, beachmeckat med de bästa spelarna i världen. Jag förstår att de inte vill komma hit i januari men nu dyker de upp en efter en. Igår tränade vi dock för Karin som inte är från Brasilien men som har spelat på den brasilianska touren och är en av Sveriges bästa, om inte faktiskt bara bästa, kvinnliga spelare. Vi tränade på att passa i olika, läs svåra, lägen och det var väl lite rörigt först men tog sig efter en stund. Sen byggde vi på med anfall och spel. Dock var det ett helt annat typ av tänk än på träningen vi hade för Camilla i måndags då vi tränade på att spela lågt och tight. Nu gällde det att spela högt för att hinna runt. Det var i och för sig inte jätteblåsigt men bollen driver alltid lite ute och jag gillade nog spelet i måndags bättre. Det var bra att ha det spelet i ryggen och kunna plocka fram alla bra tips.

Brassarna är generellt mer spelorienterade än svenska tränare. Bollen ska dit och du ska lösa det, på något sätt. Och så är tempot oftast högre på deras träningar. Och så förväntar de sig i ännu högre utsträckning att du ska böja sjukt mycket på benen. That's pretty much it. Sammanfattningsvis är det väldigt bra att kombinera de här olika sätten att träna på!

Och som vanligt var det gränslöst vackert både på vägen dit och på vägen hem och det är en sån friiiheeet att kunna vara ute och cykla med sin boll sent på försommarkvällen med sanden kvar mellan tårna! Så igår kände och upplevde jag frihet.

Beachvolley och sommar är kul!





2 kommentarer:

Jonna sa...

Ja visst är tiden nu härlig... man vill liksom aldrig gå in, bara kunna stanna ute, stanna tiden, supa in varje ögonblick, lägga det i en bank för att plocka fram i höst...

Nyfiken, vad var det för slags förändringar du gjorde för att bli kvitt ständiga infektioner?

Erika sa...

Håller med! Jag vill aldrig gå in. Det här med kontorsjobb suger just nu... Jag försöker verkligen stanna tiden och insupa varje ögonblick.

Här bloggade jag lite om mina förändringar: http://sandsnovatten.blogspot.se/2012/01/det-har-med-halsa.html

Inga världsomvälvande grejer egentligen men många bäckar små kanske. Eller var det bara en slump? Sedan dess tränar jag lika mycket igen men den här vintern har jag sovit mer och ätit andra saker. Senaste veckorna har jag väl sovit rätt lite iofs men det känns som att man kan stå emot mer på sommaren?