torsdag 26 maj 2011

Ett vinnande koncept


Alltså morgonträning på sommaren är ju en solklar hit! Det här måste jag fortsätta med. Man kan säga att det började lite tveksamt. Jag hade egentligen tänkt träna redan igår morse. Hade lagt fram alla kläder och landat under täcket tidigt. Men klockan två på natten började min annars så lugna och snälla (sovandes nattetid!) pälsboll med ett pass intervallträning. Sen följde en rad olika aktiviteter och när han till slut la av var jag så uppretad att jag i alla fall inte kunde somna om. Det var bara att resignera vid halv fyra och ställa klockan på halv åtta istället för klockan 06. Stressade iväg till jobbet fortfarande på dåligt humör och med huvudvärk innan kl 09 med tusen bollar i luften.

Men så blev det en ny dag. Jag somnade tidigt – igen! Pälsbollen var sitt vanliga jag och sov som en stock hela natten nere vid fotändan och när klockan ringde vid 06 funderade jag bara några sekunder på att ställa om den innan jag hoppade upp. 06:30 checkade jag in på Friskis & Svettis Lindhagen. En strålande morgon säkert perfekt för löpning (utomhus) men jag har nog fullt på cykel- och solkontot och behöver låta musklerna i överkroppen jobba. Och nej jag letar inte fram stockar och är kreativ så dags på dygnet. Friskis har ändå bra utsikt över vårmorgonens blå himmel.

Det blev ett pass för axlar, rygg och mage. Axelmördaren, stångrodd, latsdrag, rygglyft på matta, diagonala rygglyft på boll, armhävningar, situps på bosuboll, plankan, knees to elbows mot en boll och sneda rygglyft i maskin med en hantel. Ett perfekt pass som med uppvärmning och stretch tog ganska exakt en timme. Jag kände mig ganska stark fast att klockan inte hade slagit sju när jag satte igång. Axelmördaren som var grymt tung sist kändes tvärt om riktigt bra i dag. Märkligt. I latsdragen saftade jag till med 45 kg eftersom jag hade något minne av att jag körde det sist. Det måste ha varit länge sen för jag fick dra av nästan 10 kg efter ha ha kört stångrodd precis innan. Magen måste ändå vara min favorit. Så himla tacksam att träna på alla sätt.

Friskis bjöd på Alpro sojadryck med chokladsmak som jag svepte innan duschen och sen blev det färskpressad apelsinjuice och en äggmacka. Smaskens. Sojadrycken innehöll rätt lite protein (3,3 gram) och som ju inte ens är fullvärdigt så jag vet inte om jag tycker att det är någon höjdare som efter tränings-dryck.

Cyklade till jobbet i solen längs med Norr Mälarstrand och det var ovanligt få cyklister ute. Jag hann till jobbet i tid, blev inte särskilt svettig och under tiden jag tränade hade jag dessutom hunnit tvätta en maskin. En jäkla bra start på dagen! Jag måste fortsätta med det här vinnande konceptet.

Inga kommentarer: