tisdag 4 maj 2010

Prioriteringar

Jag har för mycket jag vill träna. Träna som saker jag tycker är kul, träna som i saker jag vill bli bättre på, saker som jag vill testa och områden jag vill utvecklas inom. Det innebär att jag behöver bli både snabb, stark och uthållig - på samma gång. Tricky.

Jag älskar: Beach. Världens roligaste sport efter ridsport. Vill utveckla och slipa teknik framför allt men även bygga upp rätt styrka, med andra ord explosiva muskler som hoppar högt, springer fort och slår hårt. Tillsammans med intervallträning.

Jag vill testa: Triathlon, Tjejvättern och Cykelvasan. Älskar att cykla och det känns lite som "min sport". Sport och friluft i kombination är helt klart min grej. Triathlon bjuder på lite extra utmaning med simning och löpning i samma lopp. Utomhus. Erika gillar. Innebär mycket uthållighetsträning, både på gymmet och i löpspåret/på cykeln. Sega muskler.

Jag har lovat: Att springa ett antal lopp med jobbet. Det första är på lördag och bara 6 km. Det längsta är 10 km och mitt mål har varit att springa på 50 min. Med tanke på hur dåligt mitt ena knä är just nu, det har i princip packat ihop fullständigt och det andra är på god väg att följa samma öde, blir förmodligen lördagens lopp det första och sista på länge. Jag tycker inte löpning är så fantastiskt egentligen, jag kommer inte sakna det, men det känns som en basic gren alla borde kunna göra. Jag vill bli bra på det för att jag inte är det nu. Enkelt att mäta förbättring.

Jag behöver: Rehabträna. Har olika långa ben och därför en sned rygg, ett överbelastat knä och en överbelastat höft. (Kunde ingen av alla sjukgymnaster, kiropraktorer, naprapater och läkare kommit på felet lite tidigare!) Jag behöver inlägg i mina skor och stärka upp muskulaturen runt knät och minska obalansen. Klart den tråkigaste träningen men den nödvändigaste också.

En sak i taget funkar inte. Beach och Triathlon är sommarsporter och rehab är vad jag borde börja med allra först.

Undrar om Göran kan ge mig ett idealiskt träningsupplägg? Kan man träna såhär olika saker samtidigt - och faktiskt få ut något av det? Hur prioriterar ni?

4 kommentarer:

Karin sa...

Visst är det svårt det där när man vill träna så mycket olika träningsformer men måste prioritera vila också.

Sofy sa...

Jag säger: Rehaba hela tiden - tre gånger om dagen! Övningar kan göras morgon - middag och innan läggdags. På det sättet går det fortare och kanske hinner du vara "halvfrisk" så att beachsäsongen inte nöter som annars.

satsa på det du älskar - och gör den underhållsträning som du mår bra av och lyfter beachen. Cykla med mig i dalarna! Balans, fokus, arm och bålstyrka får du på köpet!

satsa på explosivitet och tung styrka med bra fart i. Har en hel del sådana övningar, särskilt för ben att dela med mig av!

Ulrika sa...

Känner igen mig väldigt mycket. Älskar tennis och vill bli väldigt mkt bättre vilket kräver många timmar på banan. Mår bra av yoga. Vill gå mer på box, vill utvecklas inom styrketräningen, tycker att jag "borde" kunna springa bättre, men funderar på att släppa kraven när det gäller löpningen och bara springa lite på lust, så får tiderna komma om de kommer. Bara för att man tränar mkt så betyder ju inte det att man måste göra bra tider inom löpningen, även om det kan kännas så ibland.

Jag tror på Sofys linje - satsa på det du älskar och strunta i resten!

Erika sa...

Kloka ni är. Ja, rehab kan jag förstås köra parallellt med annan träning men det tar ju trots allt ändå tid. Väl i gymmet borde jag kanske dessutom prioritera en viss typ av träning före annan träning men det får det kanske vara värt. Men det är trist rent ut sagt att bara köra lätta vikter för benen för att knät inte pallar mer, medan benen inte är alls trötta och långt ifrån mjölksyra. Att jag fått reda på stora delar av vad felet beror på är dock ganska peppande för att träna och få ordning på allt igen!

Du har rätt ang löpningen Ulrika. Egentligen är det kanske konstigt att jag tänker att jag automatiskt borde vara bra på löpning, bara för för att jag spelar beach?! Två olika saker egentligen.

Se mitt senare inlägg "Jag är stark!" All träning betalar sig faktiskt så att göra det man älskar är nog det rätta! Bara det att man vill bli optimalt bra på det man älskar också :)