måndag 3 maj 2010

Lunchtips: Skaffa en matklubb!

På mitt jobb har vi kommit på världens bästa idé. Min grupp som jag jobbar med består av fem personer och tillsammans turas vi om att laga lunch till varandra. Varsin dag i veckan har en av oss med sig lunch till de andra. På så sätt får vi lagad mat varje dag och får dessutom sätta oss till dukat bord och äta tillsammans. Jämfört med att ha med sig egen matlåda blir det på det här sättet framför allt mycket mer varierat. Dels blir det mer varierat eftersom man inte behöver äta samma matlåda kanske fyra dagar i rad och dels får man äta saker man själv kanske inte har lagat tidigare eller åt till middag kvällen innan. Man tvingas dessutom vara ganska uppfinningsrik själv och leta fram nya recept (helst) som man ju kan återvända hemma också. De flesta av oss äter gärna nyttigt också och när man bara behöver laga mat en gång per vecka kan man lägga lite mer energi på maten och även göra en riktigt stor, god sallad till. Det finns onekligen bara fördelar med att ha en matgrupp! Enda nackdelen är väl när man inser att man måste ha mat för fem hungriga personer på ryggen när man ska cykla till jobbet... Men jag rekommenderar varmt att ni andra testar samma sak på era arbetsplatser. Jag rekommenderar att man är minst tre personer och max fem. Det blir svårt att beräkna mängd för sex personer men framför allt svårt att transportera maten. Vi var fyra från början men fem känns som max.

Våra rutiner i matgruppen
  • Man får laga vad man vill men det ska vara just lagad mat. Det är t ex inte okej att ta med sig färdigköpt pyttipanna eller fiskpinnar.
  • Det ska finnas grönsaker till maten.
  • Man får glömma en gång. Andra gången man glömmer får man fixa mat på annat sätt. Östermalmshallen ligger nära och där hamnade en kollega en gång...
  • Maten ska stå på bordet klockan 12. Man får alltså avsätta några minuter av sin arbetstid för att värma maten, göra sallad och duka.
  • De som är dagens gäster respekterar tiden och kommer direkt när maten är klar. Det är inte okej att låta den som har lagat mat sitta och vänta.
Någon som har tips på vad jag kan laga på min matdag på onsdag som är nyttigt, gott, helst lättlagat och som går att värma i micro nästa dag?

9 kommentarer:

Ulrika sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ulrika sa...

Bra grej! Har pratat lite löst om idén med kollegorna tidigare, men krävs ju lite disciplin (och att nån sätter ner foten) för att det ska hända också.

En matfavorit hos mig (som brukar uppskattas av alla) är den här laxen http://www.tasteline.com/recept/Lax_pa_spenatbadd_2

Jag serverar den dock inte med bönsalladen utan med ris och sallad. Supergott! Och funkar bra att värma tycker jag.

Katten sa...

Har du testat min kompromisslasagne? Hojta om du vill ha receptet :)

Erika sa...

Ja man måste helt klart ha lite disciplin, gärna en som håller lite ordning på de andra fåren, i det här fallet har den lotten fallit på mig ;) Vi har kört sedan september utan större problem! Tack för receptet:)

Katten du får gärna skicka på den där galna lasagnen som jag kallar den, supergod!

Sofy sa...

flygande jacob! (Gör extra - jag köper in mig!!!)
ha, ha...

ÄtaTränaKämpa sa...

Vilken oerhört smart och trevlig idé! När jag blir stor (haha) och har ett fast jobb, så ska jag tvinga mina kollegor att tycka att det är en lika strålande idé som jag tycker :D

Erika sa...

Ja, den är minst lika trevlig som smart faktiskt :) Som sagt är jag lite av den tvingande kraften i vår grupp hehe...

Johanna sa...

Men wohoo, vilken härlig idé - tänk om jag kunde få mina jobbarkompisar att gå med på en sån idé! Imponerande att ni hållit på såhär sen september redan, visar ju att de funkar! :)

(men oh, recepthjälp... just nu står det still... nåt sånt här kanske? http://snartvuxen.blogspot.com/2008/01/hrmapa.html)

Träningsglädje sa...

bra idé ju!!! trist att jag jobbar ensam för det mesta bara...