tisdag 11 maj 2010

Stärk ditt immunförsvar

Medan Träningsglädje-Sara gör "mina" benövningar ligger jag hemma i rodelläge i soffan med dator och bok i knät, tekopp och katt vid sidan om och surar över att jag missar morgondagens beachträning som enligt rykte ska innehålla massor av spelövningar. Istället för att tipsa om hur man hoppar högt kommer här mina bästa tips mot förkylningar och bättre immunförsvar!

De flesta som är intresserade av träning vet att stress sänker kroppens immunförsvar eftersom kroppen då producerar stresshormonerna adrenalin och kortison. Under långvarig stress medverkar de båda till att störa immunförsvarets funktion och det gör oss känsligare mot infektionssjukdomar. Vi vet också att det är viktigt att vila och att man behöver sova mer om man tränar mycket. Annars påverkas immunförsvaret. Träning är självklart bra för immunförsvaret men inte överdriven, hård träning.

Bra mat stärker immunförsvaret
Vanlig nyttig kost räcker bra som grund för ett bra immunförsvar. Många glömmer dock att äta frukt, bär och grönsaker. Vissa livsmedel är extra bra för immunförsvaret.

Antioxidanter
Antioxidanter i kosten kompletterar kroppens egna antioxidanter och ger ett starkare försvar. Frukt, bär och grönsaker liksom grönt te och rooiboste innehåller rikligt med antioxidanter. Vitaminerna A, C och E räknas som antioxidanter och C och E är viktigast. Båda dessa är viktiga för kroppen men skiljer sig åt var i kroppen de kan verka genom att C-vitamin är vattenlöslig och E-vitamin fettlöslig. Antioxidanter anses sämre som kosttillskott än som ren föda! Mat som har en kraftig färg är ofta goda antioxodanter. Mina favoriter är hallon, blåbär och kiwi men det finns många fler!

C-vitamin och zink stödjer immunförsvaret
Det finns ett bra stöd för att c-vitamin och zink kan stödja immunförsvaret. Zink finns till exempel i grönt te som jag dricker nästan varje morgon på jobbet.

Probiotika ger starkare immunförsvar
Probiotika är nyttiga bakterier som lever i symbios med oss. Studier har visat att de stimulerar immunförsvaret och direkt motverkar fientliga organismer. Probiotika finns naturligt i syrade grönsaker och probiotiska mejeriprodukter, t ex Verum hälsofil och andra Verum-produker. I min frukost-smoothie använder jag Verum hälsofil istället för vanlig yoghurt.

Ägg ger antikroppar
Ytterligare ett bra livsmedel är ägg som visat sig innehålla antikroppar från hönan. Dessa motverkar både virus och bakterier. I samma smoothie blandar jag i ett ägg, proteiner och antikroppar.

Vitlök stärker kroppens försvarsmekanismer
Vitlök stärker kroppens försvar. Det innehåller prebiotiska ämnen som stimulerar tillväxten av de nyttiga probiotiska bakterierna i matsmältningen. Vitlök motverkar dessutom direkt tillväxten av bakterier och svampar. Dessutom är den rik på viktiga spårämnen som stödjer immunförsvaret samt antioxidanter.

Kamomillte stimulerar immunförsvaret
Kamomillte har visat sig kunna förebygga och lindra förkylning och har lätt immunstärkande egenskaper. Kamomill är även svagt antibakteriellt. Ikväll dricker jag dock roibuste med kanel, också bra!

Lycka till med vårens förkylningar!

3 kommentarer:

Träningsglädje sa...

tack för lånet av din benövning!!! vi kan kanske dela den när du blir frisk igen? ;) krya på dig!!

Erika sa...

Gärna ;)

Anonym sa...

Hej. jag håller på skaffa en .com adress. Därför är det lite stop i trafiken till bloggen. Fixas snart hoppas jag!