tisdag 3 april 2012

Skidtest, sol, chokladbollar, nya kläder och så vidare

Well, jag har semester och det händer ungefär så lite som det borde hända på en semester. Vi käkade skidåkarfrukost lagom tidigt i morse (halv nio) och har hängt i backen hela dagen. Det blev Ramundberget i dag igen. De hade skidtester och man kunde bland annat prova att åka på samma skida som damerna i världskuppen åker storslasom på. De skidorna vägde ungefär dubbelt så mycket som mina egna kändes det som. Herre gud...

Eftersom Erik har renoverat dygnet runt och jobbat heltid i en hel månad tog benen och huvudet slut tidigt på honom. Vi varvade fika och lunch men på eftermiddagen åkte jag några vändor själv och lämnade honom i en solstol. Testade både skogen och en ny svart pist (mest smalt och isigt bland alla mjuka, breda och lättåkta backar) och jag konstaterade att jag var rätt klar med Ramis. Istället åkte vi över till Funäsdalen och jag köpte både ett par underbara vantar och en underbar tröja på rea. Ooops. Hestra och Norröna blev hur som helst ännu lite rikare. Ska fota och recensera senare. Sen fikade vi på Café Villan - en klassiker i Funäsdalen - och läste skidtidningar. Erik har somnat och så här en halvtimma innan det serveras middag sitter jag ensam vid brasan och myser.

Imorn tänkte vi testa Tänndalen. Jag tänker att jag ska åka ännu lite mer imorgon* än i dag även om jag får åka själv och så ska jag byta ut några kanelbullar och chokladbollar mot bättre mellanmål, åtminstone mackor. Är rätt nära en energikoma nu om man säger så...

Nån som har några Tänndalen-tips inför imorn?


*Senare i veckan ska vi till exempel rida islandshäst och eventuellt unna oss på Fjällnäs spa. Jag firade jul där för två år sedan och gillade! Men då gäller det ju att maxa åkningen de dagar man åker. Nån mera längdåkning blir det absolut inte för min bröstmuskel. Men Erik, han verkar hooked. Galet! Kul! Jag har halvt om halv bokat in oss på varsin skoter till fjälls också medan jag skrev det här inlägget. Killen sålde in konceptet med fina leder och våffelstugor i skogen. Och så vidare och så vidare.
Jäkligt fint väder i dag också!

En Sibirian Husky och en Alaskan Husky gjorde oss sällskap vid lunch. Så fina vovvar! Matte och husse var från Norge och vovvarna drog dem på skidor.
Snart påsk och ikväll stod det påskris utanför hotellet när vi kom hem!

3 kommentarer:

Malin sa...

Åh, underbart!

Åker upp till Tänndalen på torsdag kväll, längtar!

I det systemet är hur som helst backarna vid Buskvallarna mina favoritbackar. Även den lååånga backen ovanföroch hela vägen ner till Svansjöliften är härlig. Missa inte att fika/äta på Buskvallen inn, GOD mat och stort utbud av både mat, hembakt, teer och lite finchoklad sådär... ;) Restaurang Fornbonden har en fin älggulasch om ni är mer sugna på det. Däremot är Hamra rätt överskattat i mina ögon...

Erika sa...

Åh toppen! Tack för tips!

Annika sa...

Underbara bilder - härligt sug efter skidåkning och fjällmys nu igen. Som tur är har jag en helg inbokad lite längre fram. Njut!