söndag 8 april 2012

Mina Funäsfjällen-tips!

Igår kände jag mig nöjd och belåten med fjällivet för den här gången. Framför allt saknade jag "min" mat - till exempel avokado, nötter, bär och andra egentligen helt vanliga grejer. (Fler tankar om det där med mat kommer i ett annat inlägg). Jag kände mig åknöjd också och det skulle bli skönt att komma hem till min säng och min dusch och allt sånt där. Men efter en hel dag i bilen är jag taggad till tänderna på att åka mera skidor och det är sååå tråkigt att säsongen är slut nu! Jag vill ju verkligen sticka ut och åka imorn bitti. Men utanför mitt fönster hemma finns ju bara barmark och inga backar. Om det i alla fall hade varit 20 grader varmt och beach- eller cykelväder men nu är det mellanmjölksäsong.

Funäsfjällen består egentligen av flera fjäll - Bruksvallarna, Fjällnäs, Funäsdalen, Ljusnedal, Ramundberget, Tännäs och Tänndalen. Fjällnäs är till exempel känt för sitt både mysiga och lyxiga boende med god mat och bra spa. Här åker man längdskidor. På Fjällnäs fjällhotell har jag firat jul. Ramundberget är välkänt för sin offpiståkning medan pisterna är lite väl snälla i min smak. Räkna med många barnfamiljer. Funäsdalen har några brantare backar men är inte så stort och bäst utförsåkning tycker jag finns i Tänndalen. Det är det största alpina området och med längst backar. Det är tydligt att folk generellt åker bättre i Tänndalen än i till exempel Ramis. Men det är inte som att jämföra med Åre och väldigt många åker inte med hjälm?! I Åre ser man i princip aldrig någon utan hjäm i backen och jag är ganska Åre-fierad ...  I Bruksvallarna hittade vi flera fina längdspår. Den här gången bodde vi på Gyllene bocken i Ljusnedal som egentligen är ett skoterhotell. Ljusnedal ligger bra till i mitten med närhet till alla fjäll i området. Men åter igen, Åre alltså och Åre by. Finns bara där.

Första halvan av veckan på Gyllene bocken var vi så gott som ensamma vilket vi snart bara njöt av.  Personlig service och brasan var vår. Andra halvan checkade ett ganska stort skotergäng in och well, de har lite en annan fjällkultur än skidåkare och med facit i hand är jag glad över att vi var nästan ensamma i början... Bäst på Gyllene bocken var sängarna och lakanen! Jättesköna. Frukostbuffen var också bra men jag saknade nötter och grövre bröd. Maten på kvällarna var smaskens men portionerna toksmå. Jag åt dubbla portioner nästan varenda kväll vilket de andra gästerna och kocken tyckte var omåttligt kul. Jag är g a n s k a trött på kommentarer från folk om att jag äter mycket. Särskilt när det är från folk som har ölmage och inte har skymtat skidbacken ens... En annan grej var att Erik som är laktosintolerant fick påminna om detta varje kväll. Inte okej! Det är inte heller okej att om det är jag som ska dricka ett visst vin bara vända sig till Erik (som drack öl) och berätta om vinet för honom.

Bra grejer i Funäsfjällen

Fjällnäs fjällhotell. För dig som vill bo både mysigt, bekvämt och lyxigt, äta gott och ha tillgång till en rogivande relaxavdelning men utvalt shampo och så vidare.

Villan i Funäsdalen. Serverar frukost, lunch och middag och har både gott fika och after ski. Dessutom ligger det ett gym i samma hus och har inte benen fått nog kan man köra ett spinningpass på Villan. Avslappnad stämning och många stammisar. Här satt vi en smällkall vinter (-42 på natten) när motorn på bilen hade frusit sönder och bilen bärgats till Östersund. Villan höll öppet för oss tills vår hyrbil kom sent på kvällen!

Buskvallen Inn. Restaurang i Buskvallen i Tänndalen. Serverar lunch, middag och fika - till exempel himmelska kanelbullar och varm choklad gjord på smält 70 procentig choklad. Renkebaben rekommenderas också.

Forbonden. Ligger under Svansjöliftarna i Tänndalen. Fika, lunch och middag. Här åt jag goda våfflor med hjortron och grädde framför en sprakande brasa.

Stall M. Islandshästar mellan Bruksvallarna och Ramundberget. Snälla, pigga och välskötta islänningar. Små grupper och kul ridning om du vill varva skidåkningen med andra aktiviteter. Klart en av de bättre turer jag har varit på!

Flatruet. Sveriges högst belägna väg. Går hela vägen till Norge om man vill men vi nöjde oss med att åka cirka två mil. Vackert så det förslår förstås men kan tänka mig att det är än mer storslaget på typ hösten!

Massage på Hotell Funäsdalen. Superskön skidåkarmassage som var tuffare än spamassage men mycket snällare än idrottsmassage. Helt perfekt ompyssling.

1 kommentar:

Träningsglädje sa...

jag gillade att många ställen i funäs har fokus på det lokalproducerade.