lördag 8 januari 2011

Vad bra den här dagen blev!

Vaknade klockan 10:30 (helt otroligt) och rullade från sängen till soffan där jag åt coltingpannkisar med mango och drack blåbärssmoothie (ja lite besatt av blåbär just nu) framför Vinterstudion. Efter ungefär två timmar med vintersport, Facebook och bloggande svidade jag om och stack ner till gymmet. Något motvilligt kan tilläggas.

Jag var lite orolig över att gymmet skulle vara hopat av nyårslöftesrelaterade träningsmänniskor som ändå försvinner om ett par månader men det var ungefär som vanligt så där mitt på dagen en lördag och ganska folktomt. Det var en marathonlöpare (i alla fall hade han en sån tröja på sig) av senig karaktär som körde mycket vadpressar och tåhävningar. Passar han sina benhinnor tro? De vanliga gymkillarna med tendens till att bära på kylskåp skymtade förbi och bland magmaskiner och pilatesbollar trängdes de flesta tjejerna som var där. En ganska överviktig kvinna körde funktionell träning för axlarna och en vältränad kille höll på med vad som mest likande rehab. Konditionsmaskinerna var som vanligt riktigt poppis bland många, jag fattar aldrig varför man springer på ett löpband istället för ute. Måns var där som instruktör och jag var ensam tjej bland de fria vikterna och körde ben. Som vanligt med andra ord.


Mitt pass bestod av:
Enbensböj på bosuboll
Knäböj
Utfall
Marklyft
Draken
Några olika axelövningar
Chins - dips och pullups i superset
- Det ser fjuttigt ut på papper (skärm?) men det är ungefär vad jag pallar med på en timma. Faktum är att det är ganska tungt, svettigt och stundvis pulshöjande. Hjärtat måste pumpa mycket blod till stora muskelgrupper som ben. Om man tränar mindre muskelgrupper och mer isolerat kan man lägga till några fler övningar. Men jag tror på att involvera många muskelgrupper i en övning. Idag blev jag aldrig riktigt av med mjölksyran i axlar och armar efter axelmördandet. Tuff med chins, dips och pullups på det.

Dessutom la jag till några tåhävningar för vadernas skull.  Jag stannade till framför spegeln och såg mig i profil i trekvartslånga löpartights varpå jag tänkte, men herregud jag har ju inga vader ALLS! Häpnadsväckande. Minnen från förr fladdrade förbi. T ex när jag skulle sälja mina ridstövlar genom en butik vid 25 års ålder och fick svaret "Ja jag undrar om stövlarna med de här måtten går att sälja. Kanske till nån 11-åring med stora fötter?". Eller när jag var på Alpingaraget för att köpa nya pjäxor. Jag hade provat säkert åtta olika dampjäxor när expediten sa att vi får nog testa en herrpjäxa om du har så smala vader. Man bah tack. Tur man inte har sådana lår också. Ingen risk.

Nu har jag landat framför Vinterstudion igen och äter kikärtsgryta med spenat, tomat och kyckling. Kanske en liten powernapp innan kvällens aktiviteter? Fantastiskt lugn och skön dag det här blev.

Inga kommentarer: