onsdag 14 juli 2010

Dags att väcka triathleten

Men hjälp! Jag har totalt missat att det finns en triathlonblogg som KarinTri skriver. Jag trodde inte det fanns en enda triathlet som bloggade och är extra glad över att ha hittat en ny blogg om just triathlon!

Med bara en dryg månad kvar till premiären av mitt första egna triathlonlopp börjar jag känna mig en aning stressad. Det blev inte direkt bättre av att skumma igenom Karins blogg och se hennes triathlonträning även om det är kul att läsa.

Beach är fortfarande min absoluta favoritsport och sommartid ägnar jag den självklart mer tid än något annat. Samtidigt älskar jag utmaningar och vill därför testa ett riktigt triathlonlopp. Grejar jag det? Så målet första gången är väl egentligen inte någon supertid utan snarare att "komma runt med plus i kanten" dvs på en rimlig tid. Men jag vet inte hur man känner sig i löpspåret efter att ha simmat och cyklat eller hur lång tid växlingarna tar. Mitt mål är i alla fall att gå i mål på under 2,5 h (eliten gör det på 1-2 h). Om jag skriver det i bloggen måste jag göra det. Det målet grejar jag enkelt om jag simmar på 30 min (750 m öppet vatten), cyklar på 1 h (2 mil inkl Västerbron två gånger...) och springer på 30 min (5km) - vilket jag gör när jag tränar grenarna för sig. Med mjölksyra, växling och andra oförutsedda händelser kan det nog trilla iväg en del minutrar. Och knät litar jag som vanligt aldrig på i löpspåret- jag blir bara besviken.

Förberedelserna under sommaren har sett ut såhär (jag har ju mest beachbloggat):
En hel del cykling - ca 1-2 mil/gång i bra tempo. Dock inga intervaller utom naturliga som är resultatet av diverse broar. Cykling är paradgrenen.
Simpass på 900-1300 meter i bassäng. Inga problem alls men man är ju klart matt i pälsen efteråt. Dock ingen simning sedan Kronobergsbadet stängde den 18 juni.
Löpning ca 4-6 km/gång. Mest för att testa formen och att knät håller.

Jag har även fixat vattenflaskhållare till cykeln, ett par simglasögon och läst på om Enervit och surfat mycket triathlon. Typ.

På lördag ska jag testa ett minitriathlon. Om jag skriver det i bloggen måste jag göra det. Då ska jag simma 30 min i Ulvsundasjön (hur mäter man sträcka i vatten?), cykla 1 mil och springa 2 km. Med andra ord ett halv triathlon förutom simningen som är hel. Det blir spännande och en tidig morgon för att inte roa bryggbesökare allt för mycket när jag uppkommen ur vattnet blöt kastar mig iväg på cykeln!

Slutsats: Ett av mina stora problem är att vilja hinna lite för mycket.

1 kommentar:

Unknown sa...

Kör hårt på lördag..;) Lite mer bloggläsning hittar du här:
http://colting.se/blogg/
Jonas Coltning är nog Sveriges bästa triathlet för tillfället tror jag..

Sträckan är nog lättast att få koll på genom att använda mätverktyget på eniros kartsidor eller google maps och på det sättet lägga en rutt som du sedan får överföra till verklighet när du simmmar (kräver visst lokalsinne) Annars simma med GPS om du har en vattentät variant:)

Som sagt, kör hårt!