måndag 21 november 2011

Vägen mot vinterform

I dag körde jag det sjätte av totalt åtta pass i serien Vägen mot vinterform. Passet har Träningsglädje hittat på - eller egentligen inte. Det är  ett av de konditionspass som Marit Björgen, norsk skidstjärna, brukar köra. När jag ändå var inne på skidåkarträning tyckte jag att jag lika gärna kunde fortsätta.

Passet är tänkt som ett löppass men går att köra på till exempel cykel eller crosstrainer också. Eftersom jag har knasigt knä körde jag på crosstrainer. Klart underskattad för att köra kondition skulle jag vilja säga. Värm upp med 10-15 minuter jogg och kör sen fyra stycken intervaller på fyra minuter vardera. Kör intervallerna så snabbt du orkar. Riktigt tufft alltså. Marit siktar mot 90-92% av maxpuls under dessa intervaller. Mellan varje intervall joggar du lätt i cirka 70% av maxpuls i 3-4 minuter.

Jag orkar inte ligga på 90-92% av maxpuls i fyra minuter, fyra gånger (God damn it hur ska man kunna jämföra sig med Marit!) Min puls landade i snitt på 88% under mina intervaller och det är jag absolut nöjd med. Istället för att jogga 3-4 minuter vilade jag istället bara knappt en minut eftersom min puls gick ner ganska fort. Efter nerjogg hade 40 minuter passerat och jag var klar! Målet får väl bli att få samma syreupptagning som Marit. Hehe...





Ska du köra samma pass? Mitt tips är att våga ta i! Man håller lätt igen för att vara säker på att orka fyra minuter. Det är i och för sig klokt för jag tycker man ska sträva efter att hålla samma tempo i hela intervallen/alla intervallerna. Men jag kunde ha öst mer i första. Ännu bättre är kanske att köra passet mer än en gång. Då vet du redan andra gången mycket mer vilken nivå du kan ligga på.

Jag rundade av med stretching och en varm sallad med bulgur, halloumi, avokado, babyspenat, coctail tomater och pinjenötter toppat med olivolja och balsamico.
Till efterrätt, färsk mango med vispad grädde. Herre gud så gott!

5 kommentarer:

Träningsglädje sa...

härligt pass! eller nåt. haha.

Annika sa...

88 % och sen väldigt mycket kortare återhämtning? Låter som du slår Marit! :)

Men du, har du nåt tips hur man krånglar sig in i gummibandet och får i fötterna om man är själv och vill träna chinsen? Eller krävs det assistans helt enkelt? :)

PS. Jag har vaknat av smärtor i arm och rygg av ren träningsvärk...

Erika sa...

Hm, det gör jag verkligen inte... I sådana fall har jag räknat fel. Jag är ganska dålig på matte. Haha.

För att komma i gummibanden brukar jag stå på en låda eller på en bänk. Eller så får du be en stilig ung man att lyfta dig upp ;) Jag kanske är längre än du med mina 177 cm.

Härligt med träningsvärk!

Helena sa...

Ok...jag fuskade. Jag körde 5 st.... ;) Fint jobbat Erika!

Erika sa...

Då är det du som är i bättre form än Marit då ;)