torsdag 17 november 2011

Imponerad och inspirerad!

I dag skriver jag om precis det den här bloggen ska handla om, om bloggens kärna. Jag är imponerad och inspirerad efter en timmas pt-träning på CrossFit Nordic. När jag fyllde år i våras fick jag av mina grymma vänner (Ulrika, Katten, Patricia, Lina och Anneli) två timmars pt-träning i present. Sen har det varit fokus på Vätternrundor, sommar i största allmänhet, lite skador och så vidare. Men nu var det banne mig dags. Ryggen har toppat formen och jag var good to go.

Precis innan jag skulle cykla från jobbet blev jag nervös. Jag och crossfit? Jag kan ju inte ens göra strikta pullups? Jag har skolios. Det här kan bli hur pinsamt som helst. Annars har jag har bra nerver. Jag stressar sällan upp mig och är sällan nervös - bara minuterna innan men då ska man liksom köra igång och man har inte tid att vara nervös ändå. Ungefär så blev det ju i dag också. Jag klev in bland alla sjukt vältränade människor på Nordic (hade de inte lite vitare tänder än genomsnittssvensken också?) och försökte se hemma ut och leta rätt på Jakob - min pt.

För att sammanfatta det hela lite enkelt kan jag bara säga wow! Nej WOW. Det här handlade inte om maxstyrka och att kunna lyfta sig själv och en kompis (vilket jag väl egentligen inte hade trott). Det handlade om styrka inifrån och ut. Och jag är (väl egentligen inte här heller) särskilt förvånad. Jacob hade massor av kunskap och vi gick igenom både specifik träning för min (skolios)rygg - SÅ bra - stretching för samma rygg och grundläggande övningar i crossfit och annan styrketräning. Knäböj, utfall, marklyft, pressar etc. Vi pratade massor av muskler och leder och hur allting fungerar, vi finslipade teknik och testade rörlighet (bra betyg! förvånad! ) och balans (bra betyg igen!), jag gjorde armhävningar och imponerade (tror jag!) i pullupsen. Det var verkligen så himla roligt och hade det stått någon i "receptionen" när jag gick ut hade nog mitt Visa-kort råkat köpa ett årskort åt mig med en gång. Ja ni fattar ju. Det är kul att få träna med någon som är så grymt kompetent. Det känns som att ingen borde få kliva in på ett gym utan att ha gått en grundkurs hos CrossFit Nordic.

Nu vill jag bara träna. Det här stället verkar ha den effekten på folk. Bestämde mig för att absolut köra ett pass på gymmet imorn bitti men då kom jag på att jag ska vara på jobbet vid sju och förbereda en presentation för ledningsgruppen. Men snart så! Vill du också ha en PT? Skaffa en från CrossFit Nordic här!

2 kommentarer:

Ulrika sa...

Underbart inlägg! Och kan skriva under på allt du säger. Crossfit på Nordic kan te sig skrämmande vid första anblick men är ren och skär träningsglädje och förbannat vettigt och sunt. Nu ska vi bli starkast!

Annika sa...

Fan vad gött med bra människor, alltså rätt person på rätt plats och bra service. Kompetens är så underskattat! Kul och bra!