tisdag 29 november 2011

Är du en fuckarounditis på gymmet?

Hittade en länk till den här texten på CrossFit Nordic's blogg. Den var stundvis ganska underhållande om än ganska svartvit. Martin Berkhan är nutrionist och personlig tränare och bloggar om vad han anser vara ett vanlig fenomen: fuckarounditis. Jag tycker det var kul att läsa en bit ner under "Progress and goals" om vad han tycker att man ska förvänta sig i styrka efter 10 år på gymmet. Han har också en ganska underhållande checklista "The Fuckarounditis Test" där han slaktar alla som törs träna med bosubollar och lägger mer än fem minuter på "coreträning". Ooops.

Berkhan har många poänger tycker jag men han ska nog tas med en nypa salt om man inte ska känna sig alldeles nermejad. Jag kommer absolut att fortsätta med ryggradsstärkande träning tillsammans med knäböj och marklyft till exempel. Tryggt att veta är ju att crossfitmänniskorna på Nordic verkar ha samma inställning. Men läs för att han ibland är ganska rolig och faktiskt har några poänger här och där. Till exempel; You think more about supplements than squats, You're looking a bit too happy in there, You're afraid of "bulky muscles" and use terms like "toning." Då är du kanske en fuckarounditis.

2 kommentarer:

Annika sa...

Haha, grym läsning! Det blev gårdagens kvällslektyr. Roande och ibland igenkännande. Men om man pysslar med rehab eller har "särskilda behov" så gissar jag att det är ok. Men visst blev jag inspirerad att lasta tungt nästa gång :)

Erika sa...

Ja precis! Jag gör mycket ryggspecifika grejer som jag inte kan lösa med att squatta... Men visst blir man sugen på att köra tungt också :)