söndag 27 november 2011

Crossfit!

Jag vet inte om jag mest har fikat eller mest har tränat den här helgen. Kanske vinner träningen till slut trots allt. Jag har i alla fall utan tvekan varit mer i rörelse än fikat. Ganska sockerstinna (Sara bjöd på adventsfika igår och det fanns hur mycket gott som helst) anlände jag, Ulrika och Sara till CrossFit Nordic tidigare i dag efter att jag och förstnämnda äntligen lyckats övertala Sara att följa med och testa.

Dagens pass var inget typiskt crossfitpass (om några sådana finns). Stämningen var lite avmätt söndag vilket var ganska skönt men när man har med sig en ny person hade det nog varit roligare om stämningen varit lite mer ösig.

Vi värmde upp med rodd och hopprep, bensvingar, enbensmarklyft, svingar, turkish getups och skorpioner - en rörlighetsövning för ryggen. Sen gjorde vi 6X6 hantelpressar innan det var dags för vår WOD.  6 varv på tid med med 6 hantelpushpressar, 12 hantelsvingar, 24 mountainclimbers, och 48 st singelhopp (hopprep). Ett enkelt pass men som blev rejält flåsigt.

Känner mig fint genomarbetad efter den här helgen och nu är hemmet nystädat, frysen fylld med matlådor och alla kläder rena. Dags att inta soffan. En ny vecka kan börja.

Under gårdagens glögg- och adventsmingel fick vi flera gånger frågan att vad är crossfit egentligen? Ulrika sa att crossfit är högintensiv styrketräning som inkluderar både olympiska lyft, gymnastik, kondition och rörlighet. Jag fyllde i med att det är väldigt funktionellt och lite stenålder; hoppa, springa, lyfta, släpa, kasta, krypa... Riktigt crossfit bitna äter en särskild kost också, paleo. Här är en film som berättar eller snarare visar vad crossfit är.

Ulrika och jag. Bilden har jag lånat från Sara.

5 kommentarer:

Jonas sa...

Står du på en pall eller har Ulrika hamnat i en grop idag igen? :)

Erika sa...

Haha well, jag är ju lång också. Dryga decimtern längre än U tror jag...

Ulrika sa...

Ja det här är skumt! Börjar tro att jag krympt. För du är väl inte över 180 cm lång? Jag borde kanske ha klivit upp på den där boxen ändå..
Bra film förresten! Det där är crossfit - fullt ös!

Erika sa...

Haha nej, 177 cm. Fick för mig att du var typ 165 men jag vet inte? 168? Oavsett, du minns väl att jag sa att jag alltid ser så lång ut på bild? Du ser! :)

LinaTriathlet sa...

Fin bild på er!

ÅH jag önskar att det fanns ett crossfitgym här i Luleå. Grym träning för hela kroppen!