torsdag 3 november 2011

Kettlebells och chokladsmoothie

Kettlebells, våfflor*, Babel och Lyxfällan på samma kväll. Det blir inte mycket bättre säg. Efter jobbet var jag och Helen anmälda till en kettlebell workshop på Friskis. De anordnar olika typer av workshops då och då som är gratis och perfekta tillfällen att lära sig något nytt eller få ny inspiration. Tidigare gånger har de varit mer teknikgenomgång och att testa olika övningar. I dag var det mer ett regelrätt träningspass med kettlebells, TRX och egen kroppsvikt. Toppen! Det enda jag möjligen saknade var nån eller några övningar som gav lite mera puls.



Jag värmde upp en kvart på crosstrainern. Jag hade egentligen tänkt dra av några intervaller men innan jag hade gått från jobbet, bytt om och tagit mig ner till uppvärmningsmaskinerna hade klockan blivit ganska mycket. Sen fortsatte vi uppvärmningen tillsammans med kettlebellsvingar och squats, alltså knäböj utan vikt. Passet var igång och bestod av två block. Varje block innehöll fyra övningar och vi gjorde varje block tre varv. Varje övning gjorde vi 12 repetitioner av utom några där vi gjorde 16.

Dagens övningar block ett
Sumomarklyft med kettlebell
Armhävninagar på bosuboll. Platta sidan upp!
Mina bröstmuskler var fortfarande helt körda efter tisdagens NMT och kopplade inte in - annars tror jag att det hade gått ganska bra. Vad har hänt med mina armhävningar helt plötsligt? Tjoho!
Renegade row
Enbenshopp över häck.
Jag gjorde jämfotahopp för att skona mina skadade knän.

Dagens övningar block två
Overhead squats med en pinne
Rodd i TRX
Tricpespress med kettlebell
Aktiva plankor

Vi avslutade med rygglyft, sneda plankor med rotation och situps med medicinboll. Sen stretchade vi och gjorde några rörlighetsövningar. Supersköna! Rotationsplankan fick min rygg att strejka i somras. Jag tog det lite lugnt i dag men det gick över förväntan! Ett till tjoho! Till och med knäna är tysta just nu. Hurra!

På vägen hem stannade jag på ICA och köpte lite grejer för att fixa en chokladsmoothie. Den blev så. himla. god. Jag hade inte trott det. Absolut inte. Färgen på den färdiga smoothien gjorde mig inte mindre skeptisk. Jag trodde att den skulle vara ganska god och smaka choklad men inget jag skulle hälla i mig som milkshake. Men det gjorde jag. Den var tjock och krämig och smakade massor av choklad. Faktum är att den efter ett tag nästan var för söt. Man kan nog halvera antalet dadlar. Hur som helst en grym smoothie efter träning med protein, bra fetter och antioxidanter. Dadlar är inte bara söta. De innehåller bl a järn och kalcium också.

Chokladsmoothie

Två avokados
1/dl kakaonibbs
8 dadlar. Jag tog 7. 4 hade garanterat räckt.
En näve cashewnötter
5 dl havremjölk. Jag använde vanlig mjölk och sojamjölk.

*Jag gjorde dom här våfflorna också för att ha till. Har dock inte orkat äta upp dem än. Trots träningspass i ryggen. Galen smoothie.

4 kommentarer:

Träningsglädje sa...

haha är det där ingredienser man bara "råkar" ha hemma? minns nån som sa just det för ett tag sedan... och så blev du mätt också? jag säger ju det!!! :) låter som en verkligt galen smoothie!! :)

Erika sa...

Haha du har inte läst ordentligt Sara! Jag skrev ju "På vägen hem stannade jag på ICA och köpte lite grejer för att fixa en chokladsmoothie." ;) Hade dock avokadon och kakaon sen innan. Det tycker jag är okej. Nu är jag snart sugen på våffla - men helt klart mättande smoothie ja! Det går framåt :)

Träningsglädje sa...

:) ja sorry för att jag läser slarvigt. men de grejer man köper till en smoothie (om det inte är färskvaror) är sådant man "råkar" ha hemma sedan! .)

Erika sa...

Haha okej. Vi säger väl det då :)