måndag 21 november 2011

Dagens lunch!

Krämig blomkålssoppa med potatis och rökt renkött till

1 purjolök
2 vitlöksklyftor
4-5 potatisar
350 g blomkål
7,5 dl mjölk
2,5 dl matlagningsgrädde
1,5 hönsbuljongtärning (hade inte hemma så jag tog grönsaks)
1/2 msk vitvinsvinäger
salt
peppar
rökt renkött

Strimla purjolöken och hacka vitlöken. Fräs löken i olivolja i en stor kastrull. Dela blomkål och potatis i bitar och lägg i kastrullen tillsammans med mjölk, grädde och buljongtärningar. Låt sjuda tills allt är mjukt. Mixa soppan slät och smaka av med vinäger, salt och peppar.
Servera tillsammans med rökt renkött.


Tack igen till Ulrika för inspiration!

3 kommentarer:

Ulrika sa...

Åh visst är den god! Den där skulle jag kunna leva på länge. Smart med rökt renkött till, kan jag tänka mig passar perfekt.

Annika sa...

Det ser superfint ut! Och renkött var lyxigt till! :) Om det är torkat kött kan man dock få lite ont i magen :)

Kul med skid- och styrkeinspiration! Tack för tipset!

Erika sa...

Den är väldigt god!! Lite hembakt bröd att lägga renen på hade dock inte skadat! Renkött är jättegott, väldigt mycket smak på, och väldigt nyttigt, magert. Dessutom gillar jag renkött bättre än t ex gris av rent moraliska aspekter. Jag har aldrig fått ont i magen av torkat kött? :)