fredag 31 augusti 2012

Benträning: hopp!

Regnet strilade fortfarande ner utomhus och jag var slut som artist efter en vecka med för lite sömn när jobbveckan var slut idag. Men jag var väldigt sugen på att träna. Kvällens after work i annan stadsdel var inställd men en lika bra after work för mig är ett träningspass följt av god middag, vin och en film hemma på Kungsholmen. Sagt och gjort.

Stack tidigt från jobbet, ultimat fredagslyx, och hoppade i löpartightsen. (Det är aldrig svårt att välja kläder när man har hela sin garderob i en väska hos någon annan). Jag hade siktet inställt på Karlbergsparken och ett tufft pass för benen som skulle träna styrka och spänst. Med andra ord innehöll det mycket hopp, kul! Under sommaren har det blivit mycket beach och en del cykel och löpning. Jag har kompletterat med stabilitetsträning och en del styrka men nu närmar sig hösten och jag är sugen på att köra tyngre igen och börja bygga upp mer styrka.

På vägen ner till parken duggade det bara lite lätt och jag tänkte att det här blir ju en walk in the park - vädermässigt - men jag hann inte mer än att släppa vattenflaskan så intensifierades regnet märkbart. Jag var snabbt genomdränkt och hade dessutom lyckats skära mig i fingret, vet inte när eller hur, och hade blod över hela händerna. Nåja, det regnar väl bort tänkte jag och satte av i det leriga gruset.

Vädret höjde helt klart stämningen på passet eller vad man ska säga. Att vara genomblöt av både svett och vatten och dessutom lite blodig och sandig ökade som på fighting modet!
Snapshot mitt emellan två rusher. Glönde det där med att le...

Dagens benpass
  • 10 minuters uppvärmingsjogg
  • 20 utfallssteg
  • 15 grodhopp
  • 10 borzovhopp
  • 15 mångstegshopp
  • 15 jämfota studshopp
  • 15 hopp på ett ben
  • 4 rusher X 100 m
Sen upprepade jag alltihop tre varv. Passet hittade jag hos Caroline. Kolla in alla övningar i hennes blogg och se bilder och få beskrivningar av vad man ska göra exakt.

På vägen hem mötte jag upp Jens som hade efterrätt och film under armen. Tillsammans gick vi ner till den grekiska kolgrillen och köpte middag. Medan lammet och grönsakerna låg på grillen passade jag på att stretcha. Sen fick jag den där finfina finalen på min aw med just middag, ett glas vin och en film. Water for elephants, grymt bra! Se den om du inte redan gjort.

Regnet, det fortsätter att droppa.

2 kommentarer:

föräldrafitness sa...

Jag känner också för att bygga mer muskler när hösten kommer. Låter som du hade en trevlig kväll!

Snorkkis sa...

Borzovhopp... det får jag nog ta och googla. Låter ju häftiga så man vill ju gärna ägna sig åt sådana saker :) . Perfekt fredagskväll du verkar ha haft!