tisdag 21 augusti 2012

Bästa tricket mot punka

Jag har precis pumpat däcken på min transportcykel, min hybrid. Medan racern är ren och vit och knappt får stå utomhus får hybriden utstå det mesta, alla sorters väder och parkering lite varstans. Just nu på balkongen. Däcken på racern pumpar jag varje gång jag ska använda den – inte så mycket för cyklelglädjen (well den med förstås!) utan mer för rädslan att få punka 6 mil hemifrån. Att ha dåligt tryck i däcken ökar nämligen risken för punktering väsentligt. Så om du också har börjat jobba igen och tar cykeln till kontoret är det ett hett tips att investera i en bra cykelpump och att använda den ofta. Jag har en JoeBlow från Topeak – en finfin investering för några hundralappar! I många år hade jag bara en handpump. Milde tid vilken skillnad. Vet inte hur jag överlevt riktigt…

För övrigt förtjänar min hybrid en rejäl rengöring snart. Jag vet inte när jag ska hinna men jag har cyklat mer eller mindre varenda dag sedan vintern 2011 utan att den har fått bada… Och jag vill ju att min trotjänare ska hålla länge! Är inte lika bra på tvätt som ¨på pumande? Kan man använda grönsåpa eller vanligt diskmedel? Överallt utom på kedjan och spola av efteråt? Tvättips mottages tacksamt!


3 kommentarer:

Jonas sa...

Diskmedel funkar! Skura bort skiten från kedjan också så minskar slitaget på kransarna men glöm inte att smörja efteråt. Köp en bra allvädersolja som inte kladdar så mycket, lätt värt. Jag har nån vaxbaserad från Pedros, kolla hos din lokala cykelhandlare.

Erika sa...

Jag har faktiskt aldrig tvättat min kedja... Eller oljat den. Men det sistnämnda verkar inte behövas faktiskt! Dock gnisslar det numera i största allmänhet när jag trampar. Är oklar med var ljudet kommer ifrån.

Jonas sa...

Gnissel avhjälps ofta genom smörjnimg. Värt ett försök? :)