tisdag 27 april 2010

Me and my gym - var tränar ni?

Jag tränar på Friskis & Svettis. Jag började där som student eftersom det var billigast och jag dessutom skulle ro runt en häst och en egen lägenhet – sen har jag blivit kvar. Friskis har av någon anledning en töntstämpel på sig och på ett event som t ex Blogger Bootcamp erkänner man nästan förläget att det är där man tränar. Rätt knäppt! Jag gillar Friskis för att:

  • Det är det billigaste gymmet som erbjuder både gym, spinning och gruppträning.
  • Friskis Lindhagen ligger i huset bredvid där jag bor.
  • Stockholms största Friskis, Kungsholmen, ligger 10 min promenad från där jag bor.
  • Stämningen är avslappnad och opretentiös. Jag är inte det minsta prestigelös när det gäller träning men jag vill vara i en avslappnad miljö där alla får vara som de är och träna medeljympa om de vill det - även fast jag själv skulle somna.
  • Utbudet är tillräckligt varierat för mig (se första punkten) som framför allt går till gymmet för att styrketräna och spinna som komplement till annan träning – t ex beach.
  • Jag har hittills inte upptäckt någon skillnad mellan ett spinningpass på Friskis och ett på t ex SATS.
  • Det ingår två gratis instruktioner varje termin i Friskiskortet.
  • Friskis ordnar även mycket utomhus/friluftsaktiviteter. Skidåkning utför och på längden, långfärdsskridskor, inlines, löpning, vandring, klättring osv. Även träningsresor.
  • Jag gillar Friskis inställning till träning, att det i första hand handlar om att må bra. Visst, jag vill se bra ut också, men jag trivs bättre i en miljö som inte utstrålar det – jag kan ta hand om den biten själv istället och bli peppad med rätt sorts pepping av mitt gym.
  • Friskis Lindhagen är överlägset det fräschaste gymmet jag har varit på i Stockholm (tillsammans med Planet Fitness bakom Odenplan).
  • Det är en myt att Friskis saknar fria vikter och bara har tanter i blommiga tights som kunder.
Det jag saknar med Friskis är att man inte kan träna Crossfit hos dem. Men det kan man knappt någonstans å andra sidan. Jag har nästan övervägt att byta till Planet Fitness för det men det ligger för långt bort och gymmet i övrigt slår inte Friskis på någon punkt. Sen finns det självklart många andra, roliga, nya träningsformer de inte har men jag vet inget gym som har allt. På Friskis kan du gå på olika dansklasser, afrodans, core, coru bosu, spinning, aerobics, skivstång (pump), skivstång kondition, cirkelfys mm. Dessutom finns de flesta pass i tre olika intensiteter, bas, medel och intensiv. Så smart! Cirkelfys är typ en (mycket) lättare variant av crossfit. Jag har i och för sig bara testat en gång men blev inte jätteimponerad. Jag kan sakna den där riktigt, riktigt tuffa träningen ibland men tror i och för sig den är svår att hitta överallt om du inte kör NMT och multisportar typ. Men crossfit hade varit just ett sånt alternativ. En 25 m pool hade jag gärna haft men då kostar det också mer.

Hur väljer ni gym? Varför är just ditt gym så bra? Vilken är din favoritträning där?
Besök Friskis i Stockholm här.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Gillar också friskis, då ja flytta från blge (friskis va mitt gym där) till sthlm blev det SATS. Nu World Class sumpan, och vill även skaffa SportLife, då jag verkligen gillar de gymen o klasserna:)

Petra sa...

Innan i min sorglösa ungdom, alltså innan jag fick familj så bodde jag mitt i stan och jag valde då det träningställe som hade de roligaste instruktörerna och de roligaste passen. Jag gillar sådant som är mycket koreografi och högt tempo.
Men sedan jag flyttade till utkanten av stan har jag valt det som finns nära och faktiskt hittat en riktigt bra instruktör med roliga pass. Ända till de lade ner då fick jag ta det enda som fanns kvar. Jag var inte speciellt nöjd med träningen där, alldeles för basic tyckte jag, inte inspirerande. Då till min stora lycka fick jag ett superdupererbjudande från Sats. Rena drömmen, så nu åker jag buss eller cyklar till Malmös tre olika Sats centra.
Favoritträning: aerobics
puh, blev långt det här :)

Erika sa...

Låter som att du styrt upp det bra!:) Tycker det är bra att ha flera olika gym att välja bland, finns inte ett pass man vill gå på ena stället kan man oftast gå på ett annat av gymmen istället!

Ulrika sa...

Jag tränar också på Friskis och trivs väldigt bra med det. Men håller med om att det är synd att crossfit saknas. Men snacka med Göran (gyminstruktör på Kungsholmen) som är ett stort fan av crossfit så kanske han kan påverka.. Cirkelfys har jag upptcäkt är väldigt olika intensivt beroende på ledare, så ge det nån chans till.

Erika sa...

Skojar du! Jag älskar Göran. Om man kan älska en gyminstruktör :) Har kört en del egen träning med honom i gymmet och han har satt ihop mitt styrkeprogram för beachen. Så grymt bra.

Gissar att cirkelfys med Göran är bra? Såg att han hade pass förut men bara på lunchen och det kan jag inte.

Men jag ska se om jag kan få tag på honom eller kanske maila och säga att vi är flera som vill köra crossfit! Tack för tips!