tisdag 20 april 2010

Core Bosu

Ikväll testade jag Core Bosu, ett corepass som är tänk att vara lite tuffare än ett vanligt corepass och där man använder en bosuboll, förstås. Behållningen med passet var att jag fick tips på flera nya, bra övningar jag kan göra själv i gymmet (halva tanken med att jag gick på passet - inspiration) men så överdrivet tufft vet jag inte om det var (min ständiga besvikelse på gruppträningspass). Kanske för att det var flera balans- och rörlighetsövningar med också vilket i och för sig är bra. Passet var på Sveavägen och jag saknade "mitt eget" gym i grannhuset väldigt som är nytt och fräscht och så mycket trevligare. Skivan med musiken var repig och volymen så hög att jag knappt kunde koncentrera mig (ska aldrig mer klaga på stillsamma Pilatesklasser).

Min favoritövning blir den enkla och klassiska situpsen men på en bosuboll. På en pilatesboll tycker jag det är svårt att aktivera magmusklerna bra och bana in rätt rörelse och teknik för bästa effekt men nu brände det härligt bra trots bara en "halv boll"! Gå ner hela vägen tills huvudet tar i marken och sen upp och vänd precis innan musklerna slappnar av. Samma sak med sidlyft med bosun under höften. Lika brännande som på pilatesboll men mindre krångligt.

Jag gillade även när vi vände bollen uppochner och hade den platta sidan upp, tog tag i varsin kant och ställde oss i plankan. Sen tippade vi bollen långsamt två gånger åt höger, sen två gånger åt vänster osv. Härligt segt!

Innan passet drack jag Friggs Naturdiet Smoothie med guava och papyasmak. God smak även om min egen smoothie är väldigt mycket godare. Gillade sugröret (jag är ett stort fan av att dricka med sugrör). Funkar bra som mellis innan ett lite lugnare pass men ska man köra ett tuffare pass skulle jag säga att en tallrik havregrynsgröt är bättre! Måltidsersättning som den kallas, aldrig för någon som tränar!

1 kommentar:

Karin sa...

Det lät kul med core bosu. Kul att träffa dej med i morse. Det var intressant att få lite löpartips tycker jag.

Ha en bra dag!