måndag 29 mars 2010

Erika testar Endomondo


Min nya löparkompis tror jag kommer bli Endomondo. www.endomondo.com Endomondo håller reda på hur långt du har sprungit, din snitthastighet, din totala hastighet och var du har sprungit. Det sistnämnda tycker jag av nån anledning är extra kul att hålla koll på. Man laddar enkelt ner en app till sin telefon (i mitt fall en iPhone) och skapar i samband med det en egen användare. När du ska sticka ut och springa klickar du bara på start och Endomondo börjar automatiskt tracka din runda. Att komma igång tog mig inte mer än fem minuter! All data sparas automatiskt under history och du kan även logga in på Endomondos webbplats för att se dina löparrundor. Hur smidigt som helst! Endomondo funkar även för andra sporter, t ex cykling. På Endomondos webbplats kan du dela din statistik med dina vänner och du kan även dela din information med Facebook eller din blogg. Endomondo har även en kaloriräknare men den har jag inte testat. Stort plus för användarvänligheten. Endomondo har även en liten "peptalker" inbyggd. Det mest störande jag har varit med om och jag blev väldigt glad när jag hittade var man stänger av ljudet.

Lite dåligt samvete har jag eftersom jag önskade mig en ”pedometer” i julklapp och fick en SilvaConnect av pappa. Den funkar på samma sätt förutom att den ser ut som en vanlig stegräknare och inte är något du har i telefonen. Men allting är liksom lite krångligare. Det är inte helt givet hur den ska användas tycker jag, menyn är krånglig och för att spara data på Silvas webbplats måste du synka den lilla manicken med datorn. Det funkar dessutom bara med pc och jag har Mac. På jobbet har jag en pc så jag måste ta med den dit. Det krävs helt enkelt ganska mycket engagemang för att använda den. En annan konstig grej är att den liksom alltid är på och med andra ord alltid räknar. Även när den ligger i en låda i hallen. Det verkar inte gå inte att stänga av den. En fördel är väl att den är mindre än iPhonen och inte väger något.

Tyvärr (med tanke på julklappen) blir det nog gratis Endomondo och inte Silva Connect i löpspåret. Hur håller ni koll på era löprundor och annan träning?

6 kommentarer:

Åsa sa...

Hej! Om du inte redan har fått inbjudan till Les Mills träningsbloggträff så kommer den här.

Gå in på min blogg och läs mer om det.

Välkommen!

Erika sa...

Tack! Jag fick den på Facebook :)

Anonym sa...

;D jag har också laddat ner denna idag.

Erika sa...

Kul! :)

kattenjansson sa...

Jag kör ju RunKeeper, också gratis för iPhone - funkar ganska precis likadant faktiskt, jag är nöjd! Speciellt eftersom Nike+-grejen inte vill hitta min plupp i skon *morr*

Erika sa...

Ja, det finns säkert flera appar som är lika bra! Det är bra att vi har varsin, då kan vi kolla att de faktiskt räknar rätt ;)