tisdag 21 februari 2012

Yoga i 40 graders värme: bra för post semester-depressioner

Fick en finfin kväll på duCalme igår kväll. Promenerade från jobbet i god tid och fick ett stort skåp (förra gången fick jag inget alls) och min favoritplats i yogasalen. Dessutom var jag där så pass tidigt att jag både han dricka lite te och ligga och slappna av (och värma mig!) en bra stund innan vi drog igång. Skönt med en bra start från början! Jag vill verkligen ha en lugn och bra uppladdning inför en bikramklass som ju kräver så mycket fokus och koncentration. Klassen leddes av Ellen istället för Saskia som det stod på schemat. Jag var lite skeptisk först eftersom hon inte hade imponerat på mig när jag yogade för henne första gången - men vilken utveckling. Ellen var riktigt grym och åter igen kunde jag samla på mig flera nya och bra yogatips. Dessutom hade hon ett aldrig sinande engagemang. Om du yogar på duCalme tycker jag absolut du ska testa en klass med henne. Dessutom pratar hon svenska vilket många säkert föredrar.

Dagens förvåning kom redan i den första andningsövningen när armar, axlar och bröstkorg som av sig själva nådde en helt ny rörlighet. Jag blev verkligen "taken by surprise"! Givetvis funderade jag på vad som kunde ligga bakom denna nya gummikänsla - det var som att ta 10 steg framåt - men det enda jag kunde komma på (eftersom jag inte yogat på veckor) var avsaknaden av styrketräning den senaste veckan också. Styrketräning gör en som bekant inte speciellt mjukare utan tvärtom gärna stelare. Vem vet.

Det var varmare än vanligt tyckte jag (är Saskia den enda som inte försöker steka oss levande?) och takfläktarna var avstängda under ganska stora delar av klassen. Phew. Men så fort man kommer till den liggande delen känns det alltid mycket bättre tycker jag. Det är bara kamelen som framkallar ständig längtan efter att spy. Men jag gillade Ellens inställning till den också. Hon gick igenom positionen detalj för detalj: ögon, huvud, nacke, andning, övre delen av ryggen och så vidare. Om man bara tuffade på efter hennes instruktioner och såg till att hålla stenkoll på hela kroppen gick det ganska bra.

Det blev en bra klass rakt igenom och jag har försökt anteckna alla Ellens tips mentalt. Avslutade med resorb och god middag framför 30 grader i februari. En grym serie på Svt just nu. Se den! Finns på Play om du missat de tre första avsnitten. Jag börjar långsamt, väldigt långsamt men dock, vänja mig vid vardag och gråslask och att göra det mesta av det man har.

I Thailand hade vi både gym, gruppträning och yogastudio på hotellet. Hur bra som helst!

4 kommentarer:

Marliina sa...

Asså, det låter väääldigt advanced. Är klasserna nivåuppdelade? Jag har ingen yogabakgund och skulle föredra att inte spy av att behöva göra en komplicerad kamel.... Finns det någon nybörjarklass för en som mig?

Erika sa...

Men kära nån! Haha. Alla, nybörjare och proffs, bikramyogar tillsammans. Det är hela grejen. Man gör utifrån sina egna förutsättningar och jämför inte med någon annan. Gör man så bra man kan menar de att positionen har samma effekt som nån som når mkt längre/kan böja sig mer eller vad det nu är. Det är inte hur långt man kommer utan hur mkt man försöker som är det viktiga.

När jag bikramyogade första gången hade jag yogat typ tre gånger i mitt liv tidigare.

Inga problem! Lovar.

Erika sa...

Bodde du i Sverige skulle du kunna gå på särskilda clinics dock där man går igenom alla positioner för sig och sådär. Lär man sig mkt på! Men jag hade inte varit med på nån när jag yogade första gången.

Marliina sa...

Jag gick ju på yoga på sats i över ett år men det kanske bara är ploj i jämförelse? hehe