tisdag 7 februari 2012

Styrketräning med rumpbonus och så vidare

Jag är ingen gymråtta precis. Själva styrketränandet är inte så spännande men däremot gillar jag alla resultat som det ger både i styrka (cykla snabbt, hoppa högt i sanden, åka med kraft i skidbacken), funktion (stark och frisk rygg och starka och friska knän) och utseende (alla muskler är snygga muskler) och det är det som motiverar mig. Dessutom är vanlig styrketräning rakt av ganska praktiskt och bekvämt för mig eftersom jag bor mer eller mindre ovanpå mitt gym. Det är så mycket som surrar just nu att bekvämt och praktiskt är vad jag behöver för tillfället. Strax efter sju gled jag således ner i träningskläder och den värsta ruschen var över. Eller har nyårslöftena redan börjat droppa av? Jag var väl inte störttaggad innan men väl på plats var det skönt att börja beta av kvällens planerade program.

Dagens pass
Baksida lår i maskin - ett ben i taget och ett extra set med vänster ben som varit skadat.
Bra för att stärka upp runt korsband och bonuseffekten är att ben- och rumpmuskler är snyggt.

Utfall med kettlebell på rak arm ovanför huvudet
Borde faktiskt variera mina utfall lite men jag gillar verkligen den här varianten. Det var enkelt i dag eftersom jag brukar ha kört knäböj innan. Hade kunnat ta en tyngre kettlebell! Bra övning för stabila knän. Åter igen rumpbonus.

Axelmördaren
Borde hitta på nya axelövningar också men den här också en sån där himla goding. Som vanligt helt sanslöst med mjölksyra. Bra med starka axlar på beachplanen, framför datorn och i kajaken.

Knäböj
En och samma kille uppehöll en stång och ett rack under drygt en timmas tid?! Jag fick vara med och köra mellan alla hans tusen set och han var imponerad över min rörlighet. Nu vet jag inte hur många personer som sagt det men nån fysisk funktion ska man väl få glänsa i! Jag tipsade honom om att börja yoga. När jag var färdigtränad höll han fortfarande på. Jag tror han marklyfte i en halvtimma.
Intressant.

Chins
Hjälp vad stark jag var plötsligt! Gjorde dubbelt så många som jag brukar. (Med foten i ett gummiband alltså). Varv nummer två var jag dock g a n s k a trött... Super i alla fall att Friskis Lindhagen efter att jag bad dem köpt in massor av olika gummiband att göra chins etc med. Det är bra kundvård det!

Plankseri..eh. Mage i största allmänhet.
Hade ingen mobil med mig och ingen klocka att titta på så jag fick hoppa över den planerade serien av plankor. Varvade 60 sekunder-ish planka med situps på boll. På väg ner i situpsen sträcker jag ut benet för lite extra core-effekt. Gjorde tre varv totalt.
Sneda lyft i maskin med en vikt.
Man känner magen och ryggen jobba så otroligt tydligt i den här övningen och därför älskar jag den.
Inbillar mig att den kommer ge mig sexpacket to die for.

Fuskvarianten av knees to elbows.
Stark igen! Rev en gång till av dubbelt så många som jag vanligtvis gör.

Slutsats: Man är jädra stark när man är utvilad i både kropp och huvud (well, i alla fall någorlunda i huvudet) och dessutom har ätit ordentligt innan. Tänk att det ibland är så svårt att komma ihåg!

3 kommentarer:

Jonas sa...

Hey! How you doin'? ;) Kul att du är tillbaks på banan, vila tycks inte gjort nån större skada..

Ulrika sa...

Åh! De har köpt in gummiband alltså! Då måste jag göra ett besök på Lindhagen!

Erika sa...

V 8: Overhead squats och chins med gummisnodd - check!

Jonas... nä... dom där dagarna märktes knappt av alls. Har redan glömt att jag varit sjuk och dubbeltränat :)