måndag 27 februari 2012

Veckans matlådor #protein men inga kollisar

I helgen slängde jag ihop veckans matlådor. Jag åker till Åre i slutet av veckan så jag behövde bara tre den här gången.  En grej blev hemgjord proteinpasta med ärtpesto. Alldeles galet gott!


Hemgjord proteinpasta med ärtpesto
Pastan fick jag tips om hos Smaljeansen. Det blir typ 2-3 portioner.

4 ägg
1,25 dl  färskost
1/2 dl fiberhusk

Sätt ugnen på 150 grader, blanda alla ingredienser noga och häll ut på bakplåtspapper på en plåt innan smeten sväller. (Om smeten hinner tjockna: lägg ett bakpapper ovanpå och kavla ut till papperskanterna. Låt papperen vara kvar under gräddningen. Grädda i ca 10 minuter. Låt svalna och ta sedan bort översta pappret och skär tunna strimlor av degen.
HIMMELSKT GOD okej?

Ärtpesto
Den fick jag tips om hos Om jag vore din hemmafru

3 dl gröna ärter (djupfrysta)
100 g parmesan
1 dl cashewnötter, naturella
25 g smör

Koka upp vatten till ärtorna
Riv parmesanen.
Koka ärtorna en halv minut, slå bort vattnet och mixa genast varma ärtor, parmesan och cashewnötter till slät pesto tillsammans med en skvätt olivolja. (Min var visst slut så jag tog lite kokosfett).


OCKSÅ himmelskt gott! Och mäktigt. Man behöver inte lägga upp så mycket #note to self

Den färdiga maten har hamnat i supersmarta matlådor från Granit. Lådorna finns i olika storlekar och innehåller separata små burkar som man kan dela upp maten i. Perfekt om man vill skilja på maten, sallad och kanske en god sås eller dressing!

Inga kommentarer: