tisdag 28 februari 2012

Mätt med platt mage

Igår lyckades jag äta perfekt - hela dagen. Och när jag skriver perfekt menar jag inte perfekt som nyttigt även det var bra mat också. Men framför allt hade jag en sån perfekt energinivå hela dagen. Från att jag gick upp vid halv sju på morgonen till att jag gick och la mig vid halv elva på kvällen. Det händer sällan.

Jag är hungrig av mig och slukar energi
. Men det betyder inte jag vill eller kan ösa i mig massa skräp för det. Jag behöver bra energi och när jag inte får det blir dipparna tydliga. När jag dippar funkar jag inte. Jag blir trött. Jättetrött sådär så att jag gäspar och vill sova och får hög puls av att gå i en trappa. Det här händer alltså enkelt bara för att lunchen är försenad enligt min mat- och sovklocka. Sen kommer illamåendet.

Det värsta är att när jag redan har fått en dipp har jag ibland svårt att återhämta mig. När jag väl får mat, oavsett vilken, får kroppen nästan som en chock och det blir jobbigt i sig. Mätt och snabbt piggare jo men balansen är på nåt sätt störd för den dagen. Nu har jag i princip alltid matlådor med mig eftersom jag är ganska picky med mat ur olika aspekter (nyttigt, gott, prisvärt, bara vilda djur, måste ha mellis också osv) men hade jag inte det skulle jag dessutom bara vilja vräka i mig en skål med pasta när en sån dipp kommer.  Kroppen vill ha socker. Och det säger sig ju självt hur pigg man blir då. Men just det är inget jätteproblem egentligen. Även om jag kommit i ofas är jag inte typen som börjar skotta i mig godis och skräp.

Men igår var en riktig framgångsdag på matfronten (det var en bra dag generellt men hur som helst).
Jag åt min vanliga frukostsmoothie med havregryn, ägg, sojamjölk, banan, hallon, linfrön (alltså kolhydrater, protein och bra fett) och massor av superfoods som hampaprotein, spirulina, acai och vetegräs. Jag slurpade i mig den hemma redan istället för på jobbet och gick min morgonpromenad mätt. Jag gillar annars att äta i lugn och ro på jobbet (jag ska inte vidare någonstans) och så blir det inte så långt till lunch då heller. På förmiddagen åt jag en rågmacka med ost. Jag var inte hungrig men det började kurra lite. Ett par timmar till förflöt innan det var dags för lunch.

Jag var inte utsvulten nu heller men redo att äta. Då åt jag den där goda hemlagade pastan (ägg, färskost, fiberhusk) och ärtpeston (ärtor, cashewnötter, parmesan, olivolja) och en näve groddar. Jag lyckades hela tiden hålla mig i den där "nöjd-zoonen". Varken vrålhungrig eller proppmätt.

Vanligtvis brukar jag crava efter mellis redan vid tretiden men nu kom jag på mig själv med att inte höra matklockan förrän vid 16. Gud så praktiskt! Nu skulle jag nog stå mig på mitt mellis fram till intervallerna efter jobbet. Rätt ofta hade jag behövt äta middag också innan träningen och verkligen vilja lära mig att träna i alla fall liiite hungrig. Jag åt en halv burk Kesella med valnötter och hallon.

Sen var jag mätt hur länge som helst för att vara jag. Jag svängde runt och gjorde lite ärenden efter jobbet, fixade några grejer hemma och kom igång med träningen vid 19:30. Varken mätt eller hungrig. Inte sugen på nåt. Totalt perfekt. Ändå hade jag en hel del träning i ryggen från tidigare dagar och min energinivå var knappast låg.

Jag kan bara konstatera att (bra) fett och kolhydrater verkar vara the shit. Och det är något jag konstaterar ganska motvilligt då jag verkligen saknar kolhydratsskräck. Kolhydratsskräck som i att man blir inte tjock av lagom mycket kollisar och att fika är bra för själen ibland. Men däremot kan jag sträcka mig till att mättnanden och energibalansen var fenomenal igår. Jag var inte ens fikasugen.

Därför tänker jag verkliga gräva runt efter feta recept och mellis nu. Jag tänker inte gå så långt som att säga att jag äter enligt nån LCHF-modell för det tror jag inte på (typ animaliska fetter i mängder...) Jag tänker fortsätta med kolhydrater på morgonen och i samband med vissa sorters träning (eller om jag är hemskt sugen!) men däremot testa lite andra sorts luncher och middagar.

Efter träningen igår svepte jag slutligen en nuttie smoothie, den med banan, jordnöttssmör, mango och kokosmjölk i. Det var som en riktig prick över ett i. Ingen "riktigt" middag ens alltså. När jag drog av mig kläderna för att hoppa in i duschen kunde jag konstatera att jag fortfarande (det brukar mest vara tydligt innan lunch) hade nåt slags tvåpack. (Att ha platt mage är inte samma sak som ett sexpack). Det låter ganska larvigt men jag blev klart tagen med förvåning att morgonens magpaket var ganska intakt. Klart en bonus. Jag vill gärna ha platt och stark-looking mage. Fast det får man väl egentligen inte skriva. Och jag blir alltid lite orolig att nån ska tro att det är det som det egentligen handlar om. Det är det inte. Det är bonus.

I dag åt jag samma frukost men hade inte med mig någon förmiddagsmacka. Tog bussen till kontoret och trodde inte det skulle behövas (!) Vid elva höll jag på att ramla av stolen av trötthet och mådde galet illa. Så kvart över käkade jag. Hade torsk i ugn med purjo och cremefraiche och stekt blomkålsris till samt lite grönsaker. Bara för att det är gott bredde jag en knäckemacka till (var ju hungrig som sjutton) och till efterrätt fick jag smaka på en kollegas raggmunk med sylt. Var ute på stan efteråt och var jättesugen på nåt sött. Det fick bli en Blueberry Lifestyle-smoothie från företaget med samma namn. Nu var jag mätt. Det började ju ganska bra med fisken och det men nu känner jag mig inte alls så där perfekt mätt som igår. Mätt men inte med den där perfekta energibalansen. Och magen visar inte upp nåt tvåpack. Det kanske är blomkålens fel. Eller den där lilla raggmunksbiten. Eller att jag drack en smoothie. Också

Här har ni före- och efterbilder. Svårt att illustrera en känsla men i alla fall! Dessutom gillar jag tanken med att visa att samma person kan se väldigt olika ut vid olika tidpunkter. (Fast jag ogillar egentligen att lägga ut fula bilder på mig själv - hoppas jag får en guldstjärna för min ärlighet!) Och att man kan trixa med bilder på olika sätt även som amatör. Äta Träna Kämpa publicerade ett grymt videoklipp angående just det för ett tag sedan. Kolla! Mina är dock otrixade förutom att de två första har fått värmefilter på sig. Jag är medveten om att jag inte är tjock. Men oavsett kan jag se olika ut och framför allt ha väldigt olika känslor och må väldigt olika.



Spegeln på jobbet var väldigt snäll och gör inte helt magen rättvisa - om man vill ha en ärlig bild. Dock är den ju inte så lik sig från igår kväll i alla fall.

Smaljeansen verkar ha många fett- och proteinrika recept inne hos sig så där ska jag kolla runt. Jag vet att Träningsglädje kör Paleo just nu (och Pure?) och ju gillar LCHF (väl?) så där inne hoppas jag också på tips! Hint hint.

2 kommentarer:

Träningsglädje sa...

guldstjärna till dig! jag gillar ärlighet. du är bra!

konstigt hur det kan vara så olika. hunger är verkligen märkligt. har hört nånstans att sötsug kan egentligen vara kroppens sätt att säga att den är törstig och kolhydrater binder ju vätska = man behöver dricka. har ingen aning om det kan vara nåt att spåna vidare i.

eller så är det olika hungerdagsform precis som det är olika träningsdagsform och good/bad hairdays. man kan ju helt klart bli knäpp för mindre iaf!

märker du skillnad efter chiafrönen?

Erika sa...

Tack Sara!

Jag har också hört det där med törst och ganska ofta när jag är sötsugen testar jag att dricka vatten och det funkar faktiskt ofta. Bra grej!

Mycket superfoods men chiafrön har jag inte testat. Ska dom mätta bra?