torsdag 23 februari 2012

Mmm mat!


Att sluta äta industrikött var enkelt. Jag trodde det skulle vara ganska svårt, att jag skulle sakna bacon på brunchen* och inte veta vad jag skulle laga istället. Det visade sig vara hur enkelt som helst och känns som världens bästa grej att göra. Vid några tillfällen har jag antingen fått frågan om det inte är svårt att variera sig eller blivit ombedd att ge tips på vad jag äter istället. Alltså först och främst känns inte “allätarnas” varvande mellan spagetti och köttfärsås och korvstroganof så särskilt varierande och för det andra är det inte ett dugg krångligt att utesluta vissa djur (kyckling, gris och ko). Att vara vegan däremot är säkert en utmaning, om än säkert inte omöjlig. Men att bara äta vilt kött är inte knepigt på något sätt.

Här är ett gäng förslag på vad man kan äta under en vecka!

Middag eller lunch
  • Bulgursallad med halloumi, avokado, tomat, pinjenötter, babyspenat, olivolja och vad mer man tycker är gott
  • Spenatsoppa med ägg toppat med solros- och pumpafrön. Kanske en grov macka till.
  • Renskav med gul lök och potatis. Ångkokta morötter och broccoli. Gärna lite rårörda lingon också. Jag brukar variera med älg eller hjort. ICA Lindhagen har mycket vilt.
  • Indisk dahl. Röda linser, krossade tomater, chili, koriander, ingefära, kanel, kardemumma, vitlök, gurkmeja etc. En riktig kryddbomb som är skitgod. Gärna med nån skiva gott surdegsbröd till.
  • Torskrygg med blomkålsris eller bulgur, örtsmör, avokado, tomat och morot. Pressa över lite citron också!
  • Indiska lammfärsbullar (garam masala och gurkmeja gör grejen) med ris och tomatsallad med röd lök. Släng på lite persilja också.
Fast till middag orkar jag oftast bara "laga"...
  • Havregrynsgröt med äpple, kanel och mjölk och ett ägg.
  • Omelett med tomat och stekt svamp.
  • Coltingpannkakor (ägg, banan och jordnötssmör) stekta i kokosfett med keso och bär.
  • Kokosvåfflor med keso och bär.
Och lite mellanmålstips när jag ändå är igång ...
  • Kesella med bär och nötter
  • Knäckebröd med avokado och en klick keso
  • Grovt bröd med ägg och ett glas färskpressad apelsinjuice
  • Keso med nötter, frön, apelsin, banan och kiwi
  • Äppel- eller päronklyftor med mandelsmör
  • Yoghurt med bovete crunch eller Renée Voltaires granola med kardemumma och pecannöt
Jag konsumerar ganska många koppar gott rött eller grönt te mellan varven också. Och så gillar jag mörk choklad med apelsin. Och kakaonibs. Och chokladsmoothies med avokado i. Och gojibär. Och massor av andra grejer!

Till frukost äter jag nästan alltid samma sak förresten. Min stående smoothie med bär, banan, yoghurt, ägg, havregryn, spirulina, acai, vetegräs och hampaprotein. På helgerna kan jag istället lyxa till det med yoghurt och granola med massor av olika nötter och frön, rostat surdegsbröd med ost, äggröra och färskpressad juice.

Kontentan är i alla fall att man kan äta precis lika bra och varierat även utan kyckling (ja dom skållas medvetslösa innan slakt) och korv.

*brunchmat är dock generellt svårt om man har några etiska eller personliga preferenser. Det svämmar över av kycklingvingar, knaperstekt bacon och revbensspjäll … Verkligen... varierat?

5 kommentarer:

Annika sa...

Åh vilket bra inlägg! Tack för tipsen och tack för att du visar att det är enkelt. Jag äter så himla likt detta men lägger ofta till lite kyckling och det behövs ju inte...

Marliina sa...

Kokosvåfflor verkar ju helt galet gott. Bjuder du på det här jag kommer hem? =D

Kul inlägg föresten! Du får en stor tumme upp :))

Erika sa...

Kul att ni gillar! Självklart ska du få kokosvåfflor Maria :)

Sofia - ett bättre du sa...

Men, vilken intressant och bra blogg du har här då, att jag inte hittat hit tidigare :). Intressant inlägg och skoj att läsa hur du äter. Det låter onekligen som att du hittat kanonbra alternativ.

Erika sa...

Välkommen :)