lördag 25 februari 2012

Intervaller och yinyoga - bra kombo!

Hade bokat in mig på ett pass IntervallFlex (30 min intervallräning och 30 min rörlighetsträning) men sedan det där tisdagspasset i veckan har mina knän inte känts tiptop. Eftersom de har varit bra en längre tid (trots många djupa knäböj och spel i sanden!) men varit skadade hit och dit under långa perioder förut är jag väldigt försiktig så fort jag känner av något i dem. Nästa vecka ska jag dessutom till Åre och åka skidor och det kommer att bli tillräckligt tufft! Därför blev det intervaller på crosstrainern istället - min och knänas variant på löpning.

Jag körde bra och effektiva Marit Björgen-intervaller som de kallas i träningsbloggvärlden numera. 4 minuter X 4 med tröskelpuls. Aktiva vila 1-2 minuter mellan varje intervall. Jag värmde upp i 10 minuter och lät pulsen börja klättra uppåt de sista minuterna. Första minuten i varje intervall använde jag för att komma upp i rätt puls - någonstans mellan 165-175 slag per minut var tanken. Resterande tre minuter körde jag på mellan 170-175 slag. Det var faktiskt inte SÅ jobbigt. Därför ökade jag på både tempo i motstånd i sista intervallen och den blev sådär härligt grisjobbig i stil med snart trillar jag nog av!

Knät knorrade lite redan i uppvärmningen och jag suckade irriterat. På en crosstrainer liksom! Men jag hoppades att uppvärmning och blodcirkulation skulle göra susen. I början av första intervallen var den där molande känslan kvar men jag påminde mig om alla mil jag cyklat och när jag ibland har haft ont i knät och hur det sen plötsligt har gett med sig. Så jag körde på och värken släppte. Yay! Såhär några timmar senare känns det fortfarande lika bra. Stretchade lårmusklerna g r u n d l i g t efteråt eftersom högerknät som strejkade idag faktiskt mest är effekten av en gammal sträckning och ärrbildning i höger lårmuskel efter en blockträning. Den musklen är svinkort om man jämför med vänster.

Istället för Flex-pass gjorde jag också lite egen Yinyoga. Esther Ekhart har en uppsjö med "Youtube tutorials" som man kan yoga efter. Till exempel har hon flera korta filmer med Yinyoga. Jag yogade i drygt 30 minuter innan jag hoppade in i duschen. Min pälsboll tyckte det var mysigt att ha mig nere på golvet och ville gärna vara med och samtidigt surplade jag på en sån där smoothie med kokosmjölk, banan, jordnötssmör och den här gången jordgubbar. Men jag stängde i alla fall av Vinterstudion under tiden. Hur bra träningsförmiddag som helst!

Inga kommentarer: