onsdag 19 oktober 2011

Abs of steel?

Eftersom benen fått jobba en hel på sistone fick överkroppen sin beskärda del ikväll. (Jag gillar egentligen mest att träna ben - starka ben är bra till så mycket!) Under eftermiddagen på jobbet lockade hur som helst tanken på en bra film i soffan oerhört men ett "soft gympass" som jag uttryckte det skulle ändå bli av först. För det är ju den där känslan efteråt...
     Det blev en timma på gymmet efter ett snabbt mellis hemma som jag är riktigt nöjd med när jag har facit hand. En bra mix av övningar som bjöd på både funktionell träning och rakt av råstyrka. Och lite teknik då förstås. Jag tog det ganska lugnt och betade av övning för övning på min fusklapp. Jag hatar att träna utan en plan (jag ogillar i största allmänhet att inte ha en plan...) och bestämmer alltid i förväg vilka övningar jag ska köra. Jag har alltid en tanke med varje övning och varför jag ska köra just den. Sen kan man ju modifiera medan man håller på men lyfta lite här och dra lite där är inte min grej. Oftast handlar det om att bli antingen explosiv (fint i sanden!), rörlig eller stark inifrån och ut - stabilitet. Mycket träning är skadeförebyggande. Och ja - magmuskler ÄR snyggt.
     I dag ville jag träna axlar, rygg, mage och core. Jag tränar sällan biceps och triceps specifikt eftersom de musklerna ofta blir involverade ändå. Det är roligare att kombinera flera muskelgrupper och träna funktionellt istället för isolerade övningar. I vanliga fall kör jag en muskelgrupp i taget för att trötta ut den ordentligt och sen köra nästa. I dag bestämde jag mig för att blanda lite och se hur det kändes (men som alltid spara magen och coremusklerna till sist!)

Dagens pass
Axelmördaren - tre övningar i en för olika delar av axeln. Grym!
Stångrodd
Utfall med kettlebell på rak arm.
Det var vingligt i dag. Vingligare än sist. Samtidigt seglar den här övningen upp som en av mina favoriter från och med i dag!

Sneda rygglyft i maskin med en vikt
Chins
Diagonala rygglyft på boll
Crunches på boll med en vikt på raka armar ovanför huvudet
Ryggresningar på matta
Plankan


Någonstans vid chinsen dök Katten upp och gjorde mig sällskap och vi hann avhandla lite livspuselsdilemman också. Alltid en extra energiboost att träffa kompis på gymmet!
     Just nu befinner jag mig i lite matkoma. Till middag blev det färsk pasta med lammkorv, grädde, spenat, vitlök mm och till efterrätt mörk choklad med apelsin - och så ett glas vitt! Kan inte bara bli coltingpannkakor, linsgryta och mellanmjölk jämt. Jö.

2 kommentarer:

Annika sa...

Jag är inte så strukturerad när det gäller styrketräningen - faktiskt. Jag har några favoriter som byts ut med jämna mellanrum men nu måste jag nog testa utfall m KB, låter kul! Det var lättare när jag tränade specifikt inför skidåkning eller löpning att verkligen sträva efter en specifik styrka. Nu passar allround ganska bra :)

Erika sa...

Allround e bra! Jag tror på att variera. Ibland har man specifika mål och ibland är det allmän service och underhåll :)