lördag 29 oktober 2011

Godmorgon världen

11 timmars sömn*, en väldigt god och nyttig frukost** och 80 kvalitativa minuter på gymmet har gjort mig till en ny människa.

Dagens pass blev ett väldigt skönt, snudd på helkroppspass. Fokus låg på balans och stabilisering med tankar på skidåkning, korsband, knän och beachvolley i bakhuvudet. Det var lagom tungt men tog uppenbarligen där det skulle eftersom jag somnade på soffan 15 minuter efteråt och det är jobbigt för armarna (?!) att skriva det här inlägget. Styrketräning gör mig alltid så sömnig!

Började med en kvart i crosstrainern. Ville inte riktigt hoppa av för det var så bra musik!

Bencurl i maskin
Baksida lår alltså. Lyfter upp med två ben och släpper tillbaka med ett ben i taget.

Enbensknäböj på bosuboll

Utfall med kettlebell på rak arm ovanför huvudet


Step up på bänk (45 cm) med vikt i famnen
Här håller jag koll på knäna. Särskilt mitt vänstra som gärna faller in. Otippad stabilitetsövning och dessutom pulshöjande.

Diagonala rygglyft på pilatesboll

Höftlyft

Crunches på boll med vikt

Sneda rygglyft i maskin med vikt

Axelmördaren

Medan jag höll på med mina enbensknäböj på bosubollen kom Friskis-killen som var ansvarig på gymmet i dag (Friskis har alltid någon ute bland vikter och maskiner som man kan be om tips) och sa "Vilken otrolig balans du har!" Jag blev oerhört förvånad över denna kommentar - och glad! Men svarade mycket tjejigt att "haha jaha tycker du ja i alla fall på det här benet (höger) hehe men vänta tills jag gör på det andra eheheh" med föreställningen att han när han skulle se mig göra på vänster ben skulle få sin bild av min balans grusad. Please Erika sluta med sånt! För övrigt har jag nog ganska bra balans. Mitt friska ben gör riktigt bra knäböjar. Vänsterbenet (knät!) får jobba lite hårdare. Adderar man mer rörlighet och styrka kommer de där enbensknäböjen bli riktiga killers.

Nu blir det promenad genom oranga höstlöv och afternoon tea med kusinen innan kvällens middag och partaj. Bra lördag säg.

*I onsdags och torsdags jobbade jag totalt 24 timmar. Det är en extra arbetsdag. Natten mellan ons och to sov jag  drygt fem timmar. Natten till fredag sju.
** Smoothie med hallon, blåbär, yoghurt, kanel, ägg, havregryn, hampaprotein, spirulina och acai. Grovt surdegsbröd med ost. En kopp rött te.

4 kommentarer:

Sofy sa...

Bra pass! Bort med det där jante, le och säg tack! Enbensböj är svårt bara på platt mark ju.

Snabbare, starkare, snyggare sa...

Haha, jag läste "pilatesboll" och tänkte "herregud"! Det hade ju varit en konst värdig cirkus ;) Men bosuboll är ju tillräckligt svårt bara det, bra jobbat :)

Erika sa...

Jag skrev fel! Jag gör dem på pilatesboll! :)

Erika sa...

Eller jaha. Hahaha. Rygglyften på boll! (Där hade jag skrivit fel). Knäböjen på bosu ja ;)