onsdag 12 oktober 2011

Höst = soppa!

Har snöat in på soppa på sistone trots att det bara är höst än så länge (haha...) Men soppa är ju verkligen riktigt höstmat! Ikväll blev det broccolisoppa efter inspiration från MarathonMia. Mia hade dessutom valnötsbröd med brieost, procuittoskinka och fikon till. När jag väl skulle äta middag* var jag så galet utsvulten att jag inte orkade börja mixtra med mina tillbehör som skulle ha varit mitt hembakta bröd med chevre (i ugn) och fikonmarmelad. Det blev istället bredgott och smarrig (vanlig) ost som pålägg till soppan.




Broccolisoppa
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
500 gr broccoli
8 dl vatten + 2 grönsaksbuljongtärningar/fond
2 dl riven lagrad ost
2 dl creme fraiche (jag hade inte hemma så jag tog matlagningsgrädde istället)
salt och peppar

Hacka lök och vitlök grovt. Stek mjukt i en kastrull med smör. Lägg i broccoli och slå över vatten + buljong/fond. Låt koka 10-12 minuter tills broccolin blivit mjuk. Mixa allt med stavmixer eller i blender. (Äntligen får min blender mixa annat än smoothies!) Häll i ost och creme fraiche, värm upp igen och smaka av med salt och peppar. 
Det blev skitgott och hembakat bröd med bredott, havssalt och ost var inte heller tokigt till. Och så mellanmjölk då förstås!

*Innan dess hade jag jobbat lite extra, handlat, ringt mormor, slängt köksmattan i tvättmaskinen, torrtränat turkish getups inför morgondagens crossfit, sms:at ett x antal sms till ett x antal personer, pumpat däcken i cykeln och duschat.

3 kommentarer:

Karin sa...

Åh jag skulle gärna vilja gilla soppa. Eller jag tycker för det mesta att det är gott. Mitt problem är att det inte gör mig mätt. Det bara skvalpar omkring där i magen och så är jag hungrig efter nån timme. Trots macka/mackor. Och så tänker jag att det är väl inget för mig då som har hög ämnesomsättning. But so have you...?

Erika sa...

Jag äter oftast inte soppa på mina träningsdagar eftersom jag tycker det är för lite mat. Spenatsoppa på vispgrädde med 2-3 ägg och en macka på grovt bröd funkar dock! Igår åt jag middag sent (20.30) och då passade det perfa. Men jag håller med, soppa är inte alltid idealiskt ur mättnadssynpunkt. En linssoppa jag gör är god och okej mättande tillsammans med t ex halloumi.

Annika sa...

Ojojoj, pust, vilken dag. Tagga ner lite och chilla med hembakt bröd va? ;)

Älskar din ärliga återgivning av crossfit-passet. Det är mänskligt att inte klara allt precis så som passet är upplagt... och ändå skitstarkt :) Inspirerande.