tisdag 4 januari 2011

SMART:a mål 2011

Nytt år och nya mål för många av oss. Själv älskar jag utmaningar och högt uppsatta mål men vägen dit är sällan lika enkel som att fantisera fram sina mål. Att i tanken formulera nya mål är oftast lätt och det är inte svårt att tänka stort, jobba hårt i en vecka men sen ge upp. Om du vill nå ett mål kommer det att bli mycket enklare om du har ett mål som är SMART. Ett SMART mål är bra i alla sammanhang, inte bara när du sätter upp mål för din träning utan även i t ex jobbet. Här utgår jag dock från att målet är ett träningsmål. SMART står för specifikt, mätbart, attraktivt, realistiskt och tidsbestämt.

Specifikt
Ett mål som är specifikt och tydligt är enklare att förhålla sig till. Ju tydligare och mer specifikt desto effektivare kan du jobba mot ditt mål.

Mätbart
Genom att göra ett mål mätbart kan man enkelt räkna ut om det är genomförbart och hur lång tid det kommer att ta att genomföra målet. Man vet hur mycket man har kvar tills att målet är uppnått och det är dessutom tydligt när man slutfört det och när man är i mål.

Attraktivt och accepterat
Det här tycker jag nästan är den viktigaste punkten. Vill du verkligen det här? Varför vill du det här? Vilka förändringar innebär målet för dig? Är det värt det? Kommer du att må bättre efteråt? Här kan man även ta med aspekter som att målet inte får gå ut över andra saker, familjen till exempel.

Realistiskt
Är det möjligt att med de resurser, den kunskap och den tid du har att uppnå målet? Om du sätter ett för högt mål är risken att du slutar jobba för det om det känns ouppnåeligt.

Tidssatt
Har du tillräckligt mycket tid avsatt för att nå ditt mål? 

 

Om jag har ett SMART mål? Jag har flera! Ett är att jag vill kunna lyfta mig själv och göra en chinup om 6 månader från och med onsdag då jag har nästa styrketräningspass planerat. Alltså en chinup den 5 juni 2011. Mitt mål är specifikt, mätbart, attraktivt, realistiskt och tidssatt.

Inga kommentarer: