lördag 29 januari 2011

The Nike Blast dag 1

Jag var lite skeptisk inför ett "blast" i Frescatihallen (ofta jag är skeptisk nu för tiden!). Mina volleybollminnen därifrån känns inte direkt glammiga och The Nike Blast känns ganska glammigt för mig. Och rosa. Det var det också med mycket rosa mattor och lampor, en hel del glitter och massor av tunga beats när vi klev in genom dörrarna halv nio på lördag morgon. Jag var inte längre skeptisk. Jag skänkte en tanke till min kollega som tycker om dämpad belysning och musik som jag kallar för "gröna ängar" på morgnarna. Hon hade dött och jag var nästan själv lite chockad och något yrvaken.

Förutom rosa är The Nike Blast i år väldigt funktionellt och väldigt "organic". Crossfit, kampsort och functional moves blandades under dag ett med yoga i olika former, coreklasser och mer än en klass som innehöll just ordet "organic". Givetvis fanns spinning och en hög dansklasser med på schemat också.

Jag tränar till vardags ganska tufft. Cossfit, beach volleyboll, spinning, styrka eller bara väldigt länge (multisport och triathlon). Jag har haft på känn att jag behöver mer rörlighetsträning och jag vill verkligen gilla yoga. Om inte annat är det ju sjukt trendigt. Men mina yogaupplevelser har hittills varit bleka. Dessutom har jag svårt att pusha mig själv det där lilla extra i ett långsamt tempo. Det där långsamma, sega lite onda har jag otroligt svårt för. Dagens CoYo-klass (mix av core och yoga) med Anna Lindh fullkomligt älskade jag dock. Det var liksom tufft och väldigt fokuserat samtidigt som det var väldigt skönt. En dynamisk klass som ändå skapade ett stort lugn. Genom hela klassen riktigt njöt jag och kände bara att det här gillar jag! Gick leende därifrån med svetten drypande längs med hela mig efter att nästan ha somnat på min yogamatta på slutet.

Crossfitkillarna från CrossFitNordic levererade som vanligt och min lördagmorgon började efter uppvärmning och teknikgenomgång med så många varv som möjligt på fem minuter av 10 djupa benböj och 20 mountain climbers och sen ytterligare fem minuter med så många varv som möjligt av 20 svingar och 4 burpees. Hann lyckligtvis vila ordentligt, mingla och äta lunch innan ovan CoYo.

Jag var bara med på inledningen av OrganicMoves eftersom jag tyckte det räckte med mumbo jumbo och springa i slow motion efter CoYo:n och inte ville förstöra den upplevelsen. Avslutade dagen (kvällen!) med ett grymt FunctionalMove-pass (eller klass som det tydligen heter) som min kropp (hjärna?) var lite rädd för till en början efter den långa dagen i ryggen. Men det där passet satt banne mig fint! Jag var inte det minsta taggad till att släpa fram stepbräda och vikt framför stora scenen men ett "äh kom igen nu!" från Ulrika räckte hela vägen. Det är så trist med folk som inte vill liksom. Jag vill vara en sån som kör så jag körde hela vägen. Och det blir ju alltid kul när man väl är igång! (Och så är jag ju rätt bra på att driva mig själv - verkligen både på gott och ont). Hade dessutom halva Nike-repan som publik så det var bara att visa sig från sin starkaste sida.

Den stora behållningen av dagen var ändå att träffa alla grymma tjejer! Wow vilka många bra det finns. Vissa har jag bara träffat som hastigast tidigare och vissa inte alls. Grymt skoj att träffa och prata med er alla!

1 kommentar:

Ulrika sa...

Haha. Imorgon är det förmodligen du som får släpa med mig på klasserna.