torsdag 27 januari 2011

Alice 104 år äter spagetti

Promenerade till jobbet i ett strålande vinterväder, vardagslycklig i min varma dunjacka och sköna vinterstövlar. Glad för att morgonen när jag gick i snö som yrde och fick en tvättbjörnslook var glömd och borta. Stockholm glittrade och morgnarna börjar bli ljusrosa istället för svarta. Jag gillar rosa.

Frukost på jobbet: Smoothie med hallon, banan
yoghurt, mjölk, ägg och linfrön, grov macka med
bregott och leverpastej, rött kanelte och blodgrape!
I öronen hade jag P1 Morgon och hann med både kulturnyheterna, sjövädret, ekot och vetenskapsradion. Forskning visar att det är vår livsstil mer än våra gener som avgör hur länge vi lever och hur friska vi är under tiden. Forskarna i studien konstaterade att flera av de människor som var över 90 år hade levt en liknande livsstil. De hade inte rökt, inte druckit sprit, och hade ett lågt kolesterol tack vare att de ätit bra mat och rört på sig - inte helt förvånande kanske. Men bara för att våra föräldrar blir gamla behöver inte vi bli det per automatik. Alice 104 år berättade om alla dieter folk pratar om. "Man ska inte äta potatis, man ska inte äta ris och man ska inte äta spagetti. Man kan äta av allt, bara man äter med måtta!". Word Alice. Word. En 104-åring borde veta.

Annan forskning visar att folk som pendlar till jobbet mår sämre än de som har nära till jobbet. De har oftare sömnsvårigheter och sämre fysisk och psykisk hälsa. Störst skillnad mellan de som pendlar och inte syns bland unga kvinnor och jag tänker osökt på livspusslet för unga kvinnor med både karriär och barn att balansera. Själv njöt jag av den ljusrosa morgonsolen, att ha möjligheten att promenera längs med vattnet till jobbet och kanske bli 100 år gammal?

1 kommentar:

Ulrika sa...

Älska gamlingar! De är så kloka och krånglar inte till saker och ting. Klart som fan man kan äta spaghetti så länge som det inte överdrivs. Precis som med allt annat.