tisdag 17 juli 2012

Gräsmatteträning

Efter mina fyra timmar i natt powernappade jag i nästan två timmar medan regnet smattrade utanför fönstret. Jag, världens mest lättväckta människa, vaknade inte ens av tvättmaskinens eviga pipande och när jag slog upp mina gröna hade den gett upp och tystnat för gott den här gången. Jag kände mig som en ny människa och bestämde mig för att riva av det tredje passet i Fyscoachens sommarutmaning. Ett bra helkroppspass för hela kroppen dessutom med lite flås.

Träning hemma utan vikter är svårt att jämföra med ett pass på gym tycker jag. Men känslan av att få träna i trädgården eller på bryggan istället för på gymmet överväger på sommaren. Dessutom kan man ju dessutom utsätta sig för betydligt tyngre utmaningar än nedan. Men idag var det helt lagom! Dock regnade det ju under tiden så jag höll mig inne. Nu, nu strålar förstås solen... Kanske ska ta med mannen på kvällspromenad senare?

Dagens pass: tabatacirkel
Jobba 20 sek på varje övning. Vila 10 sek. Upprepa varje cirkel 3-5 gånger.*

Cirkel ett
Utfallsgång
Fällknivar
Axelklappar
Mountain climbers

Cirkel två
Enbensknäböj
Armhävningar
Dynamisk planka
Utfallshopp

Cirkel tre
Benböj - gjorde mina med ett avslutande upphopp för att bättra på mjölksyran lite
Helikoptern - hade dåligt med utrymme och gjorde rygglyft istället
Knees to elbows - hemma? Fattade inte och körde crunches.
Bordet - bytte ut mot ytterligare en variant av dynamisk planka för att skona min ännu krånglande handled.


* Eftersom det är relativt lätta övningar kan man utmana lite och köra 30 sek jobb istället. Det gjorde jag. Och fyra stycken varv på varje cirkel. Man behöver inte riktigt räkna 10 sek vila, att spana på schemat och nollställa den timer man använder förbrukar liksom ungefär 10 sek.

Inga kommentarer: