onsdag 7 mars 2012

I just went to food heaven: Pannkakor med banan och kardemumma #paleo

Bilden kommer från Träningsglädje. Sara tar alltid så fina bilder och jag skottade i mig allting för snabbt för att hinna ta några bilder...
Jag har precis svalt sista osannolikt goda tuggan av det bästa jag ätit i middagsväg på länge! Länge! Oh lord, jag känner mig som en katt som fått en skål med kattmynta serverad. (Föreställ er att jag ligger på rygg på golvet och skrattar). Jag gillar verkligen enklare middagar på vardagar - typ omeletter och pannkakor - och i dag fixade jag i ordning Saras paleopannkakor*. Från och med nu kommer jag inte att vilja äta några andra pannkakor ever again. Fattar ni hur goda de var eller ska jag fortsätta? Ni fattar! Grymma pannkakor!
  • Mixa drygt 1 dl havregryn med stavmixer till mjöl
  • Häll i 1 tsk bakpulver, kanel och kardeumma i mjölmixen
  • Mosa 1 banan och lägg i en annan skål tillsammans med 1 msk kokosolja, 1 msk honung och juice från 1/2 citron
  • Vispa i 1 ägg i bananröran
  • Rör i mjölblandningen – rör så lite som möjligt för fluffigare pannkisar
  • Låt smeten stå i ca 10 minuter
  • Jag stekte tre plättar i kokosolja på medelhög värme i några minuter per sida
Jag älskar både banan, kardemumma och kanel så sannolikheten att jag skulle bli kär var ganska stor men jag var ändå lite skeptisk. Mycket nyttig mat är okej god och ett bra alternativ till andra grejer men det är sällan den direkt smälter på tungan. Eller hur? De här pannkakorna smälter som kokosolja i Indien! Gör dom! Jag åt mina med blåbär, äpple, en klick turkisk yoghurt och lite kokossocker. All in.

*Pannkakorna innehåller havregryn och havregryn är ju egentligen inte paleo. Det gör mig ingenting, havregryn är grym mat, jag bara förtydligar.

7 kommentarer:

Uppochhoppa sa...

ha, ha, nu har du toksålt de där pannkisarna. Måste testa! ( men alltså, den där ordverifieringen, jag DÖÖÖÖR!!!!)

LinaTriathlet sa...

Frestande!! :)

Erika sa...

Ja ät!

Annika sa...

Åh men alla dessa specialprodukter... Har inte hemma. Funderar på om det går bra med annan olja, eller sälj in kokosoljan också när du ändå håller på ;)

(förstod att jag var sen ang yogaklippet men det var ju så kul)

Erika sa...

Köp kokosolja/fett på nätet! Det gör jag :) Ingen dyr grej men bra (och nyttigt!) till mycket. Tror inte det blir så gott med annan olja i? Kokos finns både med och utan smak...

Ja visst var det skojigt! Jag var också sen med det men spelar roll. Bra saker kan man alltid publicera många gånger :)

Träningsglädje sa...

så glad att du gillar!!! (för jag vet att du är kritisk)

Anonym sa...

Jag ska testa dem så fort jag får jag är genom dieten. Det låter mumsigt!