tisdag 20 mars 2012

Det här med att äta

Vad man än läser om mat och träning nu för tiden i olika tidningar så handlar det i slutändan om vikt känns det som. Allra helst om att gå ner i vikt. Vikt! Det måste ju vara det minst avgörande när det handlar om hälsa och välmående. Ändå är det vad alla tidningar skriver om. Aldrig om vad man ska orka eller hur man ska må. Man ska bara vara smal så löser sig resten. Man läser sällan om vilken energi vi behöver för att kunna tänka och fungera och vara vårt bästa jag. Vi ska bara väga mindre. Men hjärnan behöver mat. Immunförsvaret behöver mat. Så många funktioner i kroppen behöver mat! Energi och näring. Det gör mig stundvis galen den här "felfokuseringen".

Har under dagen insett att jag lider av en utdragen energy fail. Alla som känner mig vet att jag slukar rätt mycket energi och behöver äta bra mat ofta. Jag äter inte så himla mycket (som i stora portioner) men jag äter ofta. Frukost, mellis, lunch, mellis, middag. Till middag äter jag sällan "riktig" lagad mat utan hellre omeletter eller kokosvåfflor, lite fruktsallad, keso, nötter och sånt där. Igår kväll efter yogan festade jag på äggröra gjort på två ägg och vispgrädde och turkisk yoghurt med Renée Voltaires granola med pumpafrön och blåbär. Good enough trodde jag.  När 30 grader i februari var slut var jag också slut. Ögonen gick i kors och jag orkade inte förbereda någon väska för morgondagen eller nåt i den stilen. Jag bara släckte alla lampor, blåste ut ljusen och rasade i säng. Drabbas sällan av en sån slående trötthet klockan 22 på kvällen. Väl i sängen insåg jag att jag var hungrig, illamående och helt färdig. Det var alltså en blandning av kvällströtthet och energikoma (därför det inte blev något blogginlägg efter yogan igår kväll heller). Låg som förstörd ett tag innan jag somnade som en stock.

I morse kände jag mig som vanligt och drack en smoothie med banan, mango, kokosmjölk, lite jordnötssmör, ägg och äppeljuice. Jag var inte på kontoret på morgonen och missade det här med morgonmacka. Klockan 11 var jag som en utsvulten varg men härdade ändå ut till halv tolv innan jag käkade. Det blev en liten bit torsk (ja liten!) med bulgur och avokado. Nu började energiförråden sina och jag var så.himla.trött.

Jag hade inte en så vilsam helg efter en vecka med mycket träning och det kanske är det som känns också. Vilsam som i jag sov inte så mycket. Bara snäppet mer än under jobbveckan. Men så himla farligt var det ju inte - tyckte jag då.

I alla fall stoppade jag i mig delar av mitt planerade mellanmål bara en timma efter lunch. Två bananmuffinsar, den nyttiga sorten på mandelmjöl och med valnötter. Nu känns det lite bättre men klart är att energinivåerna ligger back sedan igår och jag måste äta ikapp. Frågan är vad jag ska äta innan yogan som börjar kl 19 ikväll. En Big Mac?

Jag är otroligt glad att den här veckan inte innehåller någon tuffare träning förrän till helgen. Till dess ska jag äta massor av bra grejer och sova så gott det nu går under en jobbvecka. Skulle behöva en 9-timmarsnatt men det är bara att glömma. Men bra mat - det ska jag minsann fixa till alla kroppens funktioner. Vad jag väger - vet ej.

5 kommentarer:

fitnesscoachen sa...

Åh vad jag håller med dig! Mat är gott, ger energi till tuffa och roliga träningspass, är vackert att titta på och härligt att inta i lugn och ro med någon man tycker om. Det behöver inte vara svårare än så! :)

Annika sa...

Jag gillar hur du skriver! Jag är rätt lik dig ändå och väger mig typ aldrig och har inte haft några riktiga vikt-issues även om jag så klart också vill se ok ut, men hellre sund än smal.

En liten tanke bara... Nu vet jag ju inte på vilket sätt du är låg på energi om du verkligen känner att det är hunger och mat som är lösningen. Du är ju lite inne på det här med sömn också. Eftersom jag själv varit med om det här med att låna av sitt eget energikonto under för lång tid så räckte det till sist inte med att bara sova ikapp en bra natt, eller en vilohelg eller ens två veckor med mest bara sova... Så vila i tid :) Och unna dig att ta det lugnt. Allt behöver inte vara tipp topp och under full kontroll hela tiden (det märks ju i hur du skriver att du är planeringsfreak ;). Jag njuter i alla fall mitt nya lugnare liv. Mitt tips i all välmening.

Erika sa...

Tack för omtänksamma ord! Jag tror du har rätt i allting. Men jag känner mig över lag i bra balans nu, har varit väldigt frisk osv. Liten dipp nu bara. Brukar reagera lite på pollen ibland så kan vara det också! Gillar att planera i organisera, mår bra av det! Men visst kan det bli för mkt av det goda! Tack igen:)

Uppochhoppa sa...

Och kanske lite snabba kollisar direkt efter träning, dvs, annat än ägg och grädde? Det gör nog susen!

Erika sa...

Det var inte kollisarna den här gången, men oavsett så äter jag alltid sådana efter träning jajjemän! Jag känner mig som ett pollen personifierad just nu eller nåt. Liiite tidigt på säsongen!