torsdag 5 augusti 2010

Orientering check!

Maja får påbörja kartläsningen något tidigare än planerat.

Inför vår stundande multisporttävling tyckte vi att det var dags att slipa orienteringskunskaperna våra. Från Gärdet, via Humlan och ut till Ursviks naturområde laddade som bara den. Regnet har upphört och solen strålar genom en härlig kvällssommarluft. Motionsgården där vi ska köpa vår karta är dock stängd och istället måste vi bege oss mot apoteket i Sundbyberg. Vad skulle vi göra utan våra iPhones? Försäljningsinfo, karta och gps. Kartletandet börjar lite tidigare än vi trodde.

På Apoteket Kronan får vi beskedet att alla deras kartor är slut. Klockan är 18:50 och vart kan man köpa en karta nu? Vi konsulterar återigen våra iPhones och siktar på första bästa bensinmack med garanterat bra öppettider! OK Q8 i Helenelund säljer kartor för Törnskogen i Tureberg/Sollentuna och vi åker vidare norrut.


Bestämda steg in i butiken. Nu jäklar ska vi väl får tag i en karta! Maja har till och med ringt och bett dem lägga undan en.

Success! Tredje gången gilt! Världens trevligaste mackkille hjälper oss fram i kartljungen och vi satsar omedvetet på den svåraste i Törnskogen. Åter igen på strålande humör!

Här har Maja precis hittat den andra (extremt väl gömda kontrollen). Notera lyckan i ögonen. Maja är helt klart en envis orienterare som aldrig ger upp! Kvällen bjöd på tät skog, berg och en hel den sankmark. Blöta skor är snart ett faktum men det bekommer oss inte utan stämningen är fortsatt mycket bra i laget.

Orienterar oss fram till kanske den här kvällens vackraste sjö och stannar till i häpnad. Bländande vackert precis innan mörkret lägger sig. Nu har vi kutat runt med karta och kompass i närmare två timmar och Maja vill helst ta i alla fall tre till kontroller. Mitt förnuftiga jag (på riktigt orientera i mörker i en skog?) och även irrationella jag med stark mörkrädsla kräver dock att vi orienterar tillbaka till bilen som jag efter en stunds löpning är säker på att vi tappat bort. Maja verkar dock cool-lugn bakom mig och jag hoppas på det bästa.

Lyckan är total när bilen plötsligt dyker upp i skogsbrynet. Var vi så nära!

Härligt att vara ute på E4an igen med stora vägskyltar ingen kan missa. Mot Stockholm! Längtar till Sälen!

Ikväll höll jag mig varm med en tjockare underställströja från Soc, en funktionströja för löpare i svart med lila och vita detaljer. Otroligt skönt material, bra passform och andas suveränt. Smart ficka på ryggen och meshtyg längs med sidorna. Betyg 4+. Den skulle ha varit snäppet längre bak för en 5a. Ovanpå en turkos löparväst från Nike. Blåste för lite för att jag ska kunna utvärdera den men färgen får en 5a och likaså passformen. Den har en bröstficka men skulle gärna kunna haft en till någonstans. En liten reflex finns, varför inte en till? Smart andastyg på ryggen. På benen? Mina favorit-löpartights från Craft med gammelrosa detaljer!

4 kommentarer:

Ulrika sa...

Nu blev jag sugen på orientering också! Och Frida hintade om att hon skulle gå en grundkurs i beachvolley - låter ju hur kul som helst. Hur fasen ska man få tiden att räcka till?!

Erika sa...

Åh! Ja jag bjöd in henne på Facebook :) Har gjort ett försök att bjuda in dig till samma grundkurs nu om du kollar din FB!

soffan sa...

Hahaha, vem hade trott att det svåraste med orientering skulle vara att få tag på en karta ;)?!

Anonym sa...

Vad roligt det verkade dock:) Jag älskar orientering. :) Men håller med soffan:) haha. Vilket äventyr