tisdag 24 augusti 2010

Frågor på det?

Inför ett av sommarens bästa cykel- och löppass som ändå bjöd på halsont efteråt. Märkligt!

För ganska exakt två veckor sedan var jag grymt förkyld. Parkerad i soffan fast besluten om att slå rekord i att bli frisk snabbt. Allra mest i och med mitt stundande triathlonlopp (som är nu på söndag!) Jag ville tappa så lite kondition och styrka som möjligt och snabbt kunna träna som innan och var frisk ett par dagar senare.

Efter två dagar utan halsont eller sjukdomskänsla sprang jag en långsam tur på 3 km. Kände av halsontet. Dagen efter var det borta. Dagen efter den dagen testade jag spinning. Halsontet kändes efter en kvart och jag gick efter halva passet. Det var okej dagen därpå igen när vi kickoffade med wakeboard och tennis. Väldigt lågintensivt och halsontet var borta på kvällen trots en ändå aktiv dag. Vilade ändå två dagar till fast besluten om att det skulle försvinna för gott nu. Cykelpass den tredje dagen som kändes utmärkt. På eftermiddagen kom halsontet smygande för att sedan vara borta nästa dag igen. Dagen därpå cykel och löpning. Mitt bästa pass på länge och inget halsont. Vid sovdags var halsen sitt värsta sen jag egentligen blivit frisk. Detta var alltså igår. Under dagen idag har jag känt av det för att nu återigen försvinna helt. Say what?! En gång när jag var liten, typ 14, hade jag halsont varenda morgon i jag vet inte hur länge, ett år? Det försvann inte förrän jag fick halsfluss och åt penicillin. Det raderade liksom ut allt en gång för alla.

Bryter det inte ut ordentligt igen efter söndagen med hjärtmuskelinflammation som följd verkar allting jättekonstigt. Jag tänkte att jag i sådana fall bara kör på? Eller så vilar jag hela september och ägnat mig uteslutande åt yoga, massage och långpromenader. Zzzz...

Några tips från läktaren?

1 kommentar:

Ulrika sa...

Fasen så segt det är med såna där skumma förkylningssymptom. Till slut känner man ju bara att det inte spelar nån roll vad man gör, vilar eller är aktiv, det verkar ju ändå inte försvinna. Har tyvärr inga råd att ge, jag menar, en som var förkyld i tre månader i våras verkar ju inte direkt vara proffs på att hantera förkylningar. ;-)