söndag 15 augusti 2010

Mat - 60% av träningens effekt

Gillar man att träna fokuserar man gärna på just... träning. Det är ganska enkelt att glömma bort att lika stor del av resultaten beror på vad vi äter och hur vi sover. Utan de två sistnämnda komponenterna vågar jag påstå att träningen blir ganska meningslös.

Ulrika skrev om matinispiration i sin blogg och jag håller med om att det är ett ständigt återkommande problem. Jag vill äta bra mat, nyttigt, varierat och gärna ekologiskt. Men, jag tycker inte det är kul att handla, jag tycker inte om att laga mat och har helt enkelt ingen lust att offra särskilt mycket av min dyrbara tid på matlagning. Man anar ganska snabbt ett dilemma!

Det är alldeles för enkelt att handla dag för dag utan vidare planering, att därför ha väldigt bråttom när man ska handla middag och få problem med att hinna både laga och äta den innan beachträningen börjar och därför nöja sig med fiskpinnar-ish. Eller, faktiskt inte hinna handla och äta gröt och ägg till middag. Jag älskar frukost. Jag skulle kunna äta frukost tre gånger om dagen och motiverar det med att det ändå är nyttig mat. Men tre gånger om dagen?

Lösningen är helt enkelt planering (något jag istället är väldigt bra på och det gäller ju att nyttja sina talanger inom alla områden!). Oftast blir det på söndagar som jag funderar på veckans planerade träning, räknar antalet middagar jag kommer äta hemma och hur många matlådor till jobbet jag kommer behöva. Viss justering kan ju tillkomma men då vet man på ett ungefär. Eftersom jag i princip aldrig är hemma på vardagskvällarna gäller det att ha styrt upp inköp och gärna ett gäng matlådor innan måndagen kommer.

Så här ser dagens inköpslista ut

Mitt nytillskott till planeringen är mellis. Jobbet har fått ny adress. Mycket tjusig sådan med guldläge vid vattnet men matbutikerna lyser med sin frånvaro. Och är man en matmaskin som jag måste man se till att det inte blir energibrist på vägen. (Många säger ofta att det inte skadar att vara lite hungrig, att man inte måste vara mätt för att träna osv. Vi är olika och jag vet att jag inte fungerar alls om jag är hungrig. Jag har inte ett system som spar på energin). Varje morgon kommer jag därför inte bara med en matlåda i väskan utan grejer till två olika mellis. Ganska mycket kan jag ju förvara på jobbet förstås så jag behöver inte släpa varje dag - men min matpackning överträffar vida mina kollegors vill jag lova.

Hur gör ni? Hur ofta handlar ni? Lagar ni middag varje dag? Tar ni med er mellis till jobbet hemifrån eller köper ni det på eftermiddagen innan träningen? Planerar ni inför veckan eller tar ni det dag för dag? Tycker ni det är kul att laga mat?

2 kommentarer:

Malin Karlson Gerdle sa...

Tack för en härligt inspirerande blogg!
Jag är milt sagt beroende av mellanmål, mat över huvud taget jag kan bli ganska sur och vresig om jag inte får i mig mat när jag är hungrig.
Lunch får jag i skolan (kanske inte jätte bra mat alltid men ok), mellanmål på förmiddagen tar jag alltid med mig i form av en frukt. Eftermiddagen varierar lite beroende på skoldagens längd, om jag ska träna eller göra något annat efter.
Middag blir det inte alltid varje dag. Kommer jag hem sent är jag inte alls sugen på att äta middag då blir det en skål med fil med tillbehör eller gröt. Jag är precis som du, JAG ÄLSKAR FRUKOST! :D
Lycka till med din planering. Det är roligt att planera, tycker jag.

Malin

Johanna sa...

Ah! Planering är verkligen a och o... nu blev jag inspirerad av ditt inlägg! Under sommaren har vi slarvat som bara den i den här lilla familjen ;) Men ja, vi brukar skriva mat-handlings-listor på helgerna. Och ja, jag tar med mellis till jobbet. Frukt finns där men det "räcker inte" :p