torsdag 26 augusti 2010

Dagens insikt

Första helgen i juni förra året. Back to the beach-turnering i Varberg. Då var det kallt mellan matcherna. Kommer jag se likadan ut på sö innan start och efter målgång?

Det kommer vara sjukt j-a kallt på söndag.

Väderprognosen för söndag har under veckan inte sett lovande ut alls. (På sö premiärtävlar jag i Triathlon). Regn och 12 grader. Jag hade inte räknat med värmebölja sista helgen i augusti (även om det inte varit omöjligt) men efter några veckors stabilt sensommarväder trodde jag det skulle fortsätta så. Icke. Regn och 12 grader var till en början dock bara regn och 12 grader och det låg inga direkta känslor i det. Det är nog så jag funkar. Om varje (negativt) besked direkt skulle få en ur fattning/att tappa lusten/att ge upp skulle man ju inte ha kommit långt här i livet. Per automatik verkar min hjärna inte lägga någon värdering i olika information utan rationellt bara konstatera vad det innebär rent praktiskt. I det här fallet att jag nog måste dra på mig en tröja efter simningen för bara sport-bh resten av loppet blir för kallt även om man tappar tid på det. Jag är så taggad inför detta lopp att en negativ känsla inför det inte känns rimligt just nu. Jag har tänkt att det blir kallt men inte vad "kallt" faktiskt innebär. Det här loppet ska bli kul och så är det med det. Fokus ligger bara på uppgiften i sig och diverse väderinformation lyckas inte störa. Nåt väder ska det ju vara liksom.

Men i dag på lunchen slog det mig vad regn och 12 grader faktiskt innebär. Jag stod och småfrös under mitt paraply i ösregn medan vätan trängde in genom mina tygskor. Plötsligt insåg jag hur lätt jag fryser och hur mycket jag hatar att frysa. Plötsligt insåg jag hur det förmodligen kommer att kännas att stå i det iskalla vattnet i väntan på starten endast iförd en kortärmad våtdräkt. I regn och 12 grader. Plötsligt insåg jag hur det kommer kännas att komma upp ur vattnet, dra av sig våtdräkten och cykla iväg blöt med fartvinden mot sig. Och min spontana tanke inför allt detta var KÖLD! Hur ska jag kunna röra mig? Hur ska fingrarna få på mig mina skor? Jag har ju både varit blöt och frusit förr. Det kanske är lika bra. Den överjävliga fryskänslan kommer inte komma som en överraskning och den enda lösningen är att cykla fort som sjutton. Och att innan ha investerat i ett par hela cykelvantar. Och att ha med sig övermäktigt många ombyten att ha innan och efter. Borde jag kasta mig ut till Enebyberg och våtdräktsbutiken och köpa en långärmad våtdräkt till sö? Eller bara härda? Jag tror på härda.

Wow, det kommer verkligen vara kallt.

2 kommentarer:

Katten sa...

Du kommer vara så varm av rörelsen och peppen, så det kommer inte vara nåt problem tror jag. Möjligen en bekvämlighetsstörning, men sen när är tävlingar byggda på mysfaktor? :P

Erika sa...

Peppen ja - du kommer väl och hejar nånstans på vägen? :)