onsdag 17 oktober 2012

Jag älskar min kropp

De orden tänkte jag om mig själv när vi var halvvägs genom bencirkeln under kvällens tabatapass. Jag tänkte på helgens flera timmar långa prövning i skogen under RAID och vad nu jag var igång att leverera med en pigg, stark och snygg kropp några dagar senare. Jädra härlig känsla att få känna sig stark och ha en kropp som skriker ja! Jag och Jens körde min nya favoritträning på gymmet, tabata, som kombinerar styrka och kondition.

Tabataträning
-
20 sekunder arbete. 10 sekunders vila. 8 varv per cirkel.

Bencirkel

Boxhopp
Utfallssteg med frontkick
Squats med kettlebell
Höftlyft på ett ben

Överkroppscirkel
Armhävningar
Hantelrodd
Axeldrag med kettlebell
Bicepscurl

Corecirkel
Situps på bosuboll
Aktiv planka
Rygglyft
Båt

Bencirkeln bjuder naturligt på mest flås och jag älskar boxhoppen! Här känner jag mig stark. Överkroppscirkeln är inte alls lika rolig men av nån anledning känns det alltid som att den går fortare, oavsett övningar. Nytt rekord i antal armhävningar på 20 sekunder (12!) och en muskel jag inte tränat isolerat på tusen år. Biceps. Också kul! Allra värst och mördande var corecirkeln. Mon dieu! Både jag och Jens var helt färdiga efter bara två varv men vi slet. Halvvägs igenom flämtade jag "Imorn ska jag fika*!". Var för övrigt länge sen jag frustade och snorade så mycket under ett gympass om ens nånsin? Efteråt kulinarisk middag i form av fiskpinnar, bulgur, gräddfil, rivna morötter och lite citron.

*Har haft paus från min last, fika, i 1,5 vecka nu. Och det handlar inte om fett utan om dålig hy, som i och för sig blir... fet. Bara så ni vet anledningen!