måndag 1 oktober 2012

Att stoppa i sig

Ett uttryck som ofta dyker upp i tränings/hälsobloggar och även i tidningar i samma kategori är uttrycket ”stoppa i sig”. Och gud vad jag hatar det uttrycket! Att stoppa i sig för mig har negativa synonymer. Kanske är det bara jag men jag tycker uttrycket ofta används i ett negativt sammanhang. T ex ”hur mycket stoppar du i dig av XX” eller ”hur ofta stoppar du i dig XX” osv. Och då står inte XX för några selleristavar direkt. Som uttrycket används låter det som att det är någon som i smyg sitter och häver i sig nåt hemskt onyttigt, typ… ah! Kolhydrater! Och sen skäms. För det är som sagt inga selleristavar det handlar om. Senast läste jag t ex ”Hur många kolhydrater stoppar du i dig under en dag?”. Då läser i alla fall jag det som att det är något negativt med kolhydrater. Det står ju inte ”Hur många kolhydrater laddar du dina muskler och din hjärna med under en dag?”

Jag kommer aldrig ”stoppa i mig” mat. Jag kommer äta, njuta och må gott. Gärna av nyttig mat men även fika från Chokladfabriken ibland. Uttrycket ”stoppa i sig” är typ värre än att åka pendeltåg.



3 kommentarer:

fitnesscoachen sa...

Rolig reflektion! Iofs tror jag det beror lite på dialekt också, men i norr där jag kommer ifrån så kan man lätt säga "jag måste försöka stoppa i mig nåt innan vi åker, jag är så hungrig!" :)

Erika sa...

Jaha! :) Min mammas släkt är från norra Norrland men jag har inte tänkt på om/hur de använder det uttrycket. Får börja lyssna :) Så som du skriver det låter det ju faktiskt mest gott!

Snorkkis sa...

Tror Madde har rätt där... gissar att min dialekt är lite liknande, för jag stoppar i mig saker ibland, och inget negativt med det. Men så tycker jag att det är positivt att snaska på en massa saker också :)